لینک های دسترسی

Breaking News

مکرون: فرانسه از توافق هسته ای ایران، خارج نمی شود


امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، هنگام سخنرانی در کانگرس ایالات متحده
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، هنگام سخنرانی در کانگرس ایالات متحده

امانویل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز چهار شنبه در سخنرانی اش در کانگرس ایالات متحدۀ امریکا گفت که کشورش از توافقنامۀ هسته ای با ایران، خارج نخواهد شد.

با اینحال، آقای مکرون تاکید کرد که ایران نباید هیچگاهی به اسلحۀ اتمی دست یابد.

آقای مکرون گفت که قدرت های جهان به شمول ایالات متحده پس از مذاکرات پیهم به توافق هسته ای با ایران، دست یافتند و حال نباید از آن خارج شوند، مگر اینکه جاگزین بهتر از آن پیدا کنند.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین در مورد خطرات ناشی از "ملی گرایی افراطی" کشورها هشدار داد. او گفت "انزوا طلبی و ملی گرایی ممکن به صورت موقت درمان ترس ما باشد، اما بسته کردن دروازه به روی جهان، نمی تواند سیرتکاملی جهان را متوقف کند."

رئیس جمهور فرانسه که روز سه شنبه با دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، ملاقات کرد، از همتای امریکایی اش خواست تا توافق هسته ای با ایران را که در سال ۲۰۱۵ میلادی صورت گرفت، لغو نکند.

رئیس جمهور ترمپ با آنکه در اظهارات روز سه شنبه اش توافق هسته‌ای با ایران را "احمقانه، مضحک و فاجعه‌بار" خواند، صراحت نداد که آیا ایالات متحده از توافق هسته ای بیرون خواهد شد یا خیر.

آقای ترمپ تا تاریخ ۱۲ می تصمیم خواهد گرفت که آیا توافق هسته ای با ایران حفظ شود یا هم بار دیگر تعزیران اقتصادی بر آن کشور وضع شود.

با وجودیکه رئیس جمهور فرانسه بر رعایت توافق هسته ای با ایران تاکید می کند، آقای مکرون خواهان توافق تازه ای با ایران است تا بر مشکل برنامۀ بالستیک تهران و همچنان مداخله ایران در اوضاع سوریه، یمن، لبنان و عراق رسیدگی شود.

آقای مکرون تاکید کرده است که تطبیق کامل توافق هسته ای ایران، به باور وی برای امنیت منطقه و امنیت اروپا، ضروری پنداشته می شود و "اتحادیۀ اروپا" به آن پابند خواهد باقی ماند.

آقای ترمپ گفت "اگر آنان [مقامات ایرانی] برنامۀ هسته ای شان را بار دیگر از سر بگیرند، آنان نسبت به هر وقت دیگر با مشکلات بزرگ مواجه خواهند شد."

در همین حال، فدیریکا موگورونی، رئیس پالیسی خارجی اتحادیۀ اروپا، روز چهار شنبه نیز خواهان حفظ توافق هسته ای با ایران شد. خانم موگورونی گفته است که "توافق هسته ای، موثر واقع شده است."

در واکنش به اظهارات روسای جمهور ایالات متحده و فرانسه، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز چهار شنبه وقوع هر گونه گفتگو های تازه در مورد توافق هسته ای را رد کرد و اظهارات آقای ترمپ و آقای مکرون را مورد پرسش قرار داد که گویا آنان بر اساس چه حقی در مورد توافق که میان هفت کشور صورت گرفته است، می خواهند تصمیمی بگیرند. آقای روحانی قبل بر این هشدار داده بود که هرگاه رئیس جمهور ترمپ از توافق هسته ای بیرون شود، نتایج شدید در قبال آن بروز خواهد کرد.

رئیس جمهور روحانی همچنین گفت که چندین بار از طریق تماس تیلفونی و یکبار به صورت مستقیم با رئیس جمهور مکرون در مورد توافق هسته ای صحبت کرده و به صورت مستقیم برایش گفته است که ایران هیچ مادۀ توافق هسته ای را تغییر نخواهد داد یا به عباره دیگر، هیچ موادی به آن اضافه نخواهد کرد و هیچ مواد آنرا حذف نخواهد کرد.

توافق هسته ای میان ایران و گروه پنج بر علاوه که شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان می شود، پس از سلسله گفتگو های نفس گیر و پیهم به تاریخ ۱۴ جولای ۲۰۱۵ امضا شد. اما تطبیق این توافق نامه بین المللی همواره با مشکلات مواجه بوده است—به خصوص رفع تعزیرات اقتصادی بالای ایران و بر داشت های متفاوت رهبران ایران و امریکا از این توافق نامه.

تحلیلگران به این باور اند که با در نظر داشت اختلافات عمیق که میان امریکا و ایران در چهار دهۀ گذشته، تطبیق این توافق در آینده نیز مشکل آفرین خواهد بود.

XS
SM
MD
LG