لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: توافقنامۀ هسته یی با ایران احمقانه و فاجعه بار است


رئیس جمهور ترمپ هشدار داد که اگر ایران غنی سازی یورانیم را از سرگیرد به مشکلات بی پیشینه مواجه خواهد شد.
رئیس جمهور ترمپ هشدار داد که اگر ایران غنی سازی یورانیم را از سرگیرد به مشکلات بی پیشینه مواجه خواهد شد.

رئیس جمهور ایالات متحده در تازه ترین اظهارنظر درباره توافق هسته یی ایران، آن توافق را "احمقانه"، "مضحک" و "فاجعه‌بار" خواند و گفت اگر تهران غنی‌سازی را از سربگیرد، با مشکلات بی‌سابقه روبرو می‌شود.

دونالد ترمپ روز سه شنبه که در قصرسفید میزبان رئیس جمهور فرانسه بود به خبرنگاران گفت "ایران در شرق میانه مسوول هر اقدام و تحول مخرب است. در یمن در سوریه، هر جایی که بروید ".

آقای ترمپ علاوه کرد که هم اکنون "متاسفانه روسیه هم دخالتهای خود را در منطقه افزایش داده است. اما ایران همواره مسئول هر مشکل در منطقه می باشد".

رئیس جمهور ترمپ تاکید کرد که کشورش اجازه نخواهد داد " ایران این روند را در منطقه ادامه دهد. توافق با ایران فاجعه است. آنها در حال آزمایش میزایل های بالستیک اند. این چه توافقی است".

آقای ترمپ با بیان این که او و همتای فرانسه یی اش می‌توانستند "زود" بر سر ایران به یک توافق دست پیدا کنند، گفت که اقدامات برای اصلاح توافق اتمی با ایران با قدرت انجام شود، با اینکه "یک کاری" در این راستا انجام شود مشکلی ندارد.

ترمپ: می توانستیم روی ایران زود به یک نتیجه برسیم.
ترمپ: می توانستیم روی ایران زود به یک نتیجه برسیم.

رئیس جمهور ترمپ به ایمانویل مکرون، همتای فرانسه یی خود گفت حداقل " می توانستیم به توافقی بین خودمان، دست یابیم. به نظرم ما خیلی به درک متقابل نزدیک شده‌ایم."

دونالدترمپ مانند گذشته یکبار دیگر بر عدم موجودیت جلوگیری از برنامۀ میزایل ایران در توافق هسته یی پا فشاری کرده گفت که در توافق با ایران "درباره آزمایش های میزایل و دخالت ایران در یمن و سوریه و دیگر مشکلات شرق میانه به ویژه کارهایی که ایران در منطقه انجام می دهد، حرفی زده نشده است."

واشنگتن پس از به قدرت رسیدن دونالدترمپ همواره به خارج شدن از توافق هسته یی ۲۰۱۵ تهدید کرده است. حسن روحانی رئیس جمهور ایران هفتۀ گذشته گفت که ادارۀ انرژی اتمی کشورش، با اقدامات "منتظره و غیرمنتظرۀ" آماده است.

رئیس جمهور ترمپ در پاسخ به سوالی که مقامات ایران گفته اند که اگر امریکا از توافق هسته یی خارج شود، آنها فعالیت های اتمی را از سر خواهند گرفت، هشدار داد که این کار برای ایران نتایج بدی به دنبال خواهد داشت.

آقای ترمپ گفت "شروع مجدد برنامه اتمی شان بمانند پیش از توافق هسته یی، کار ساده ای نخواهد بود. آنها هرگز اینکار را نخواهند کرد. اگر مجدداً در همان ابعاد شروع کنند با مشکلات بسیار بزرگی روبرو خواهند شد."

رئیس جمهور ایالات متحده تاکید کرد که اگر ایران مجددا برنامۀ هسته یی خود را در همان ابعاد شروع کند "با مشکلات بسیار بزرگی که تاکنون ندیده اند روبرو خواهند شد."

ایمانویل مکرون، رئیس جمهور فرانسه که برای دیداری سه روزه به واشنگتن سفر کرده است، روز سه شنبه به طور رسمی از سوی رئیس دونالد ترامپ در قصر سفید مورد استقبال قرار گرفت.

ایمانویل مکرون، رئیس جمهور فرانسه همراه با همسرش، در قصرسفید از جانب دونالدترمپ و بانوی نخست امریکا استقبال شدند.
ایمانویل مکرون، رئیس جمهور فرانسه همراه با همسرش، در قصرسفید از جانب دونالدترمپ و بانوی نخست امریکا استقبال شدند.

آقای مکرون در صحبت با همتای امریکایی خود گفت که پاریس یکی از طرفهای توافق هسته یی با ایران بوده و از اهمیت ماندن در این توافق بین المللی صحبت کرد.

رئیس جمهور مکرون گفت "توافق اتمی ایران مهم است. و ما درباره آن صحبت خواهیم کرد. اما باید به این توافق به عنوان بخشی از یک رویکرد جامعتر در منطقه نظر کرد. یعنی استقرار امنیت در منطقه."

رئیس جمهوری جوان فرانسه به خبرنگاران گفت او و پرزیدنت ترامپ به توافق هسته‌ای ایران از "دریچه وسیع‌تر منطقه‌یی" نگاه می‌کنند و دو طرف می‌خواهند مطمئن شوند که تنش‌ها در منطقه افزایش نیابد و رقابت تسلحیاتی اتمی هم در نگیرد.

رئیس جمهور فرانسه تذکر از نابسامانی های موجود در عراق و سوریه تاکید ورزید "ما با وضعیت کنونی در سوریه مواجه استیم و انتخابات در عراق را در پیش داریم. باید ثبات را برای متحدان مان در منطقه فراهم کنیم. آنچه ما به دنبال آن هستیم مهار نفوذ ایران در منطقه است و توافق هسته یی بخشی از این نگاه جامع به منطقه می باشد."

فردا آقای مکرون در برابر نمایندگان کانگرس امریکا سخنرانی خواهد کرد که به گفته ناظران هدف از آن متقاعد ساختن قانونگذاران امریکا به ماندن این کشور در توافق هسته یی است.

XS
SM
MD
LG