لینک های دسترسی

Breaking News

جی-۷: طالبان باید گذار مصوون به میدان هوایی کابل را تضمین کنند 


بوریس جانسن، صدر اعظم بریتانیا می‌گوید که گروه جی-۷ یا هفت اقتصاد بزرگ جهان توافق کرد که گروه طالبان باید گذار مصوون آنانی را پس از ضرب الاجل ۳۱ اگست تضمین کند که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند.

آقای جانسن که نشست اضطراری این گروه را امروز ۲۴ اگست (دوم سنبله) برگزار کرد، گفت که او و همکاران‌اش بر یک "نقشهٔ راه" طوری توافق کردند که در آن "ما با گروه طالبان در آینده تعامل خواهیم کرد".

اما او اضافه کرد که شرط نخست تضمین گذار مصوون تا ۳۱ اگست و فراتر از آن بود.

بریتانیا می‌گوید که برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، از جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده خواهد خواست تا ضرب الاجل ۳۱ اگست را تمدید کند.

فرانسه نیز از ایالات متحده تقاضای مشابه کرده است.

با آنهم، رییس جمهور بایدن پس از نشست جی-۷ به خبرنگاران گفت که دست به این اقدام نخواهد زد و ۳۱ اگست آخرین روز نیروهای امریکایی در افغانستان خواهد بود.

بن والیس، وزیر دفاع بریتانیا صبح امروز گفت که به نظر نمی‌رسد روند انتقال از افغانستان فراتر از ۳۱ اگست تمدید شود.

این در حالی است که گروه طالبان می‌گوید که تمدید ضرب الاجل اقدام یک جانبه و به معنی ادامهٔ اشغال است.

سخنگوی طالبان گفت که پیام ما به امریکایی ها این است که تمام اتباع خویش را تا همین تاریخ (۳۱ اگست) از افغانستان بیرون کنند زیرا هم امکانات دارند، هم طیاره دارند و میدان هوایی نیز در اختیار شان است.

او افزود که بیش از این به خارج کردن افغان‌ها اجازه نمی‌دهند و نه از بیرون شدن آنان خرسند اند.

ذبیح الله مجاهد همچنان افزود که فراتر از ۳۱ اگست به امریکایی اجازهٔ حضور در افغانستان را نخواهند داد و در مقابل آن موقف خواهند گرفت.

این در حالی است که هنوز هم هزاران نفر در بیرون میدان هوایی کابل به این امید تجمع کرده اند که از افغانستان بیرون شوند.

رهبران گروه جی-۷ همچنان توافق کردند که گروه طالبان برای عملکرد شان حسابده قرار داده خواهند شد، به شمول جلوگیری از دهشت افگنی، حفظ حقوق بشر و به ویژه زنان،‌ دختران و اقلیت‌ها.

کانادا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، جاپان و ایالات متحده اعضای گروه جی-۷ اند.

XS
SM
MD
LG