لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا طی ۱۲ ساعت نزدیک به ۱۱ هزار نفر را از کابل انتقال داد


انتظار می رود که رییس جمهور ایالات متحده روز سه شنبه ۲۴ آگست اعلام کند که آیا ضرب الاجل ۳۱ آگست تخلیه‌ کامل تمدید می کند یا خیر
انتظار می رود که رییس جمهور ایالات متحده روز سه شنبه ۲۴ آگست اعلام کند که آیا ضرب الاجل ۳۱ آگست تخلیه‌ کامل تمدید می کند یا خیر

یک مقام قصر سفید روز دوشنبه ۲۳ آگست (دوم سنبله) گفت که نظامیان ایالات متحده طی ۱۲ ساعت هزاران نفر را از طریق میدان هوایی کابل به خارج از افغانستان انتقال دادند.

امریکا و متحدین این کشور تلاش دارند تا همه شهروندان و همکاران افغان شان را تا ضرب الاجل تعیین شدهٔ ۳۱ اگست سال روان میلادی از افغانستان بیرون کنند.

خبرگزاری فرانس پرس از قول این مقام قصر سفید گزارش داده است که از ساعت ۰۳:۰۰ صبح وقت تا ۰۳:۰۰ پس از چاشت دوشنبه به وقت گرینویچ، ۱۰۹۰۰ نفر از میدان هوایی کابل توسط طیاره های نظامی امریکا به خارج از افغانستان انتقال یافتند.

از آخر ماه جولای سال روان میلادی تا حال، شماری افرادیکه از افغانستان توسط پرواز های نظامی به خارج از آن کشور انتقال داده شده اند، به ۵۳ هزار نفر رسیده است که از آن جمله، ۴۸ هزار نفر پس از ۱۴ اگست از میدان هوایی کابل به خارج از افغانستان انتقال یافتند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، گفته است هزاران شهروند امریکا و همکاران افغان شان که قوای و یا حکومت امریکا را کمک کرده اند، شامل این افراد می شوند.

بسیاری از شهروند افغانستان از طریق دریافت ویزهٔ خاص مهاجرت به امریکا شامل روند تخلیه قوای امریکایی می شوند، زیرا زندگی آنان با تهدید انتقامجویی گروه طالبان مواجه است.

سایر شهروندان افغانستان که با ادارات ایالات متحده، رسانه های امریکایی و سایر سازمان های غیر انتفاعی کار کرده اند، نیز در این پرواز ها به خارج از افغانستان انتقال یافته اند.

آقای کربی گفت که وزارت دفاع ایالات متحده تلاش می‌کند عملیات تخلیه را تا تاریخ ۳۱ اگست تکمیل کند، ضرب الاجلی که جو بایدن، رییس جمهور امریکا، برای خروج کامل قوای ایالات متحده از افغانستان تعیین کرده است.

در حال حاضر، ایالات متحده نزدیک به شش هزار نیروی خود را در میدان هوایی کابل مستقر کرده است تا شهروندان امریکایی و همکاران افغان آنان را به صورت مصوون از افغانستان بیرون کند.

اما مقام های آلمانی، بریتانیایی و فرانسوی روز دوشنبه گفتند که عملیات تخلیه آنان ممکن پس از ۳۱ اگست نیز ادامه یابد.

در همین حال، قرار است رهبران گروه جی-۷ یا هفت اقتصاد بزرگ جهان روز سه شنبه ۲۴ اگست (دوم سنبله) از طریق ویدیو کنفرانس در مورد اوضاع افغانستان صحبت کنند.

موضوع ضرب الاجل تعیین شدهٔ ۳۱ اگست احتمالا یکی از مسایلی باشد که رهبران گروه جی-۷ در مورد آن صحبت خواهند کرد.

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده تمدید ضرب الاجل ۳۱ اگست را رد نکرده است، اما گروه طالبان گفته است که امریکا را وادار می کند روند خروج قوای خود را تا تاریخ تعیین شده، تکمیل کند.

آقای کربی گفته است که ایالات متحده تلاش نهایی خود را به خرچ می دهد تا هرچه زود تر و به هر اندازه که ممکن باشد، شهروندان امریکایی و همکاران افغان خود را از افغانستان بیرون کند.

در همین حال جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی رییس جمهور ایالات متحده، در مورد تمدید ضرب الاجل تعیین شده گفته است که قصر سفید اوضاع و روند تخلیه از افغانستان را "روز به روز" مورد بررسی قرار می دهد.

اما تاکید کرد که ایالات متحده با سایر متحدین و شرکای خود در تماس است تا روند تخلیه از افغانستان را در هماهنگی با آنان تکمیل کند.

با آنهم مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفت که تا تاریخ ۳۱ اگست وقت کافی باقی مانده است تا همه شهروندان امریکایی که خواهان ترک افغانستان استند، آن کشور را ترک کنند.

در همین حال، یک مقام ادارهٔ‌ جوبایدن به خبرگزاری رویترز گفته است که رییس جمهور امریکا احتمالاً روز سه شنبه تصمیم خود را مبنی بر اینکه ضرب الاجل ۳۱ اگست را تمدید کند یا خیر، اعلام خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG