لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: یک دقیقه بیشتر از ضرورت در افغانستان باقی نمی‌مانیم


ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده می‌گوید که در ۲۴ ساعت گذشته، در ۲۸ پرواز نظامی امریکا در حدود ۱۰۴۰۰ نفر از کابل بیرون شده اند. ضمناً ۶۱ طیارهٔ ایتلاف در حدود ۵۹۰۰ نفر را به بیرون از افغانستان انتقال داده اند.

ایالات متحده از ۱۴ اگست به اینسو، در حدود ۳۷۰۰۰ نفر را یا به بیرون از افغانستان داده و یا هم انتقال آنان را تسهیل بخشیده است.

او افزود که در روزهای اخیر پیشرفت‌های خوبی در بخش ماموریت انتقال به میان آمده است و تلاش‌ها جریان دارد تا به سرعت تمام و تا حد امکان به هر تعداد افرادی که ممکن باشد از افغانستان بیرون شوند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: "هدف ما این نیست که یک روز، یک ساعت یا یک دقیقه بیشتر از ضرورت در افغانستان باقی بمانیم."

این در حالی است که بریتانیا خواستار تمدید ضرب الاجل ۳۱ اگست برای بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان شد تا ماموریت انتقال تکمیل شود.

اما طالبان گفته است که ۳۱ اگست خط سرخ این گروه بوده و باقی ماندن نیروهای امریکایی در کابل ادامهٔ "اشغال" پنداشته خواهد شد و عواقبی را در قبال خواهد داشت.

آقای پرایس در پاسخ به پرسشی گفت که مذاکرات میان جمهوری افغانستان و گروه طالبان جریان دارد و امریکا نیز با شماری از شخصیت‌ها در این مذاکرات در تماس است.

او اضافه کرد که برعلاوۀ تماس مقامات متعدد وزارت خارجهٔ ایالات متحده در کابل، واشنگتن از مجرا‌های نظامی، سیاسی و دپلوماتیک با گروه طالبان در تماس است. اما او از کدام فرد یا جناح مشخصی نام نبرد. با‌ آنهم تاکید کرد که هر گونه تصمیم باید توسط افغان‌ها و به رهبری افغان‌ها گرفته شود.

آقای پرایس علاوه کرد که ایالات متحده خواستار انتقال قدرت به گونهٔ صلح‌آمیز و تشکیل یک حکومت همه‌شمول در افغانستان است که از حمایت گسترده برخوردار باشد.

این مقام امریکایی گفت که طالبان تعهد کرده‌اند که گذار مصوون را به امریکایی‌ها،‌ شهروندان خارجی و افغان‌ها مساعد می‌سازند و اگر به این تعهدشان وفا نکند یکجا با بیش از نصف کشور‌های جهان این گروه را "حسابده قرار خواهیم داد".

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده گفت که این تعهد گروه طالبان تاریخ انقضا ندارد و افرادی که پس از خروج نیروهای امریکایی به تاریخ ۳۱ اگست می‌خواهند از افغانستان بیرون شوند، خواهند توانست.

آقای پرایس علاوه کرد که تعهد ایالات متحده با افغان‌ها پایان نمی‌یابد.

او اضافه کرد که ایالات متحده، متحدین و شرکای آن بر طالبان اعتماد ندارند و این گروه را به تعهدات‌ شان حسابده قرار خواهند داد.

سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا افزود: "ایالات متحده، متحدین و شرکای آن در سراسر جهان به صراحت گفته اند که اگر طالبان بر تعهدات اساسی شان عمل نکنند، اگر حقوق شهروندان شان را نقض کنند و اگر آنان را از حقوق شان محروم کنند، اگر دست به قساوت بزنند" آنان نه اقتصاد کارا خواهند داشت، نه توانایی ارایه خدمات و نه هم رابطه‌ای با بقیه جهان.

XS
SM
MD
LG