لینک های دسترسی

Breaking News

گروه جی ۷: روسیه و اوکراین باید به میز مذاکره برگردند


انالینا بایربوک، وزیر خارجهٔ آلمان می‌گوید که گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان (جی۷) موافقت کرده اند که برای حل بحران استقرار نیروهای روسیه در مرز با اوکراین، این دو کشور باید به میز مذاکره باز گردند.

خانم بایربوک در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای گروه جی-۷ در لیورپول به خبرنگاران گفت: "ما باید هر اقدامی را برای بازگشت به گفتگو انجام دهیم."

وزرای خارجه هفت اقتصاد بزرگ جهان روز شنبه۱۱ دسمبر (۲۰ قوس‌) نشست دو روزه خود را در لیورپول در شمال انگلستان آغاز کردند تا در پهلوی سایر مسایل، جبهه متحد علیه تجاوز روسیه به اوکراین بسازند.

در این نشست که انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا با همتایانش از بریتانیا، فرانسه، ایتالیا ،آلمان، جاپان و کانادا اشتراک کرده بودند روی نگرانی بین المللی از حملهٔ احتمالی روسیه بر اوکراین بحث کردند.

اوکراین تخمین کرده است که در حدود ۱۰۰ هزار نیروی روسی در نزدیک مرز این کشور مستقر شده اند.

اما مسکو می‌گوید که بر اوکراین حمله نمی‌کند و اتهام وارد کرده است که غرب با راه اندازی تمرینات نظامی در بحیرهٔ سیاه، دست به اقدامات تحریک آمیز می‌زند.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا در سخنرانی افتتاحیه نشست جی-۷ گفت: " ما باید از خود در برابر تهدیدهای فزاینده بازیگران متخاصم دفاع کنیم و باید قویاً متحد شویم تا در برابر متجاوزانی که به دنبال محدود کردن مرزهای آزادی و دموکراسی اند بایستیم."

او علاوه کرد: "برای انجام این کار، ما باید صدای متحد و قوی تری داشته باشیم."

در همین حال وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که وزیرخارجه این کشور شام جمعه با آقای بلینکن دیدار کرده و نگرانی عمیق خود را از استقرار نیروهای روسی در مرز با اوکراین ابراز داشتند.

وزارت خارجه امریکا نیز با نشر بیانیه‌ای گفته است که هر دو طرف در این دیدار درباره مسایلی همچون اهمیت تداوم همکاری واشنگتن-لندن در برابر تهاجم احتمالی روسیه علیه اوکراین، برنامه هسته‌ای ایران، و پیشبرد یک پاسخ جهانی به همه‌گیری کووید-١٩ بحث و تبادل نظر کردند.

خانم راس در این دیدار گفت: " اگر روسیه چنین کاری انجام دهد، یک اشتباه استراتیژیک خواهد بود و عواقب شدیدی برای این کشور در پی خواهد داشت."

در همین حال وزارت خارجه ایالات متحده نیز روز شنبه ۱۱ دسمبر اعلام کرد که ایالات متحده دپلومات ارشد خود برای اروپا را به روسیه و اوکراین می فرستد تا در مورد افزایش نیروهای روسیه گفتگو کند و بر تعهد ایالات متحده به حاکمیت اوکراین تاکید کند.

بریتانیا ریاست دوره‌ای جی-٧ را در سال ٢٠٢١ بر عهده دارد. در نشست جاری وزرای خارجه برخی از کشورهای اروپایی، استرالیا، کوریای جنوبی و هند به همراه نمایندگانی از اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا نیز به عنوان مهمان در برخی از گفت‌وگوها حضور خواهند داشت.

انتظار می‌رود آلمان نشست‌های دوره‌ای جی-٧ را در سال ٢٠٢٢ میزبانی کند.

XS
SM
MD
LG