لینک های دسترسی

Breaking News

خروج قوای خارجی از افغانستان وابسته به شرایط است – ناتو


ناتو بار دیگر از طرف‌های دخیل در جنگ افغانستان خواسته است تا راه را برای مذاکرات بین الافغانی هموار کرده و از فرصت پیش آمده برای تامین صلح استفاده کنند.

ناتو روز سه شنبه ۱۴ جولای (۲۴ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که سطح موجود خشونت طالبان غیرقابل قبول بوده و موجب بی ثباتی و صدمه رساندن به روند صلح خواهد شد.

این در حالی است که پس از گذشت ۱۳۵ روز از امضای توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان، مرحلۀ نخست این توافقنامه تکمیل شد.

بر اساس این سند که به تاریخ ۲۹ فبروری در شهر دوحه پایتخت قطر امضا شد، در جریان ۱۳۵ روز پس از امضای این توافقنامه باید شمار قوای امریکایی در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش یافته و در جریان ۱۴ ماه تمام قوای خارجی افغانستان را ترک کنند.

مقام‌های امریکایی گفته‌اند که بر اساس توافقنامۀ امریکا-طالبان، کاهش حضور نظامیان امریکایی در پنج پایگاه نظامی مستقر در افغانستان صورت گرفته و در حال حاضر کم و بیش ۸۰۰۰ نظامی امریکایی در آن کشور حضور دارند.

ناتو گفته است که حضور نظامیان ایتلاف در افغانستان وابسته به شرایط است. در اعلامیۀ ناتو آمده است: "ما به مشورت ادامه خواهیم داد تا در صورت مساعد بودن شرایط، حضور نظامی مان را به حمایت از روند صلح تنظیم کنیم".

در همین حال، زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان گفته است که مرحلۀ نخست توافق امریکا-طالبان تطبیق شده و به گفتۀ وی ایالات متحده تمام کوشش را به خرج داده است تا به تعهدات خود به شمول کاهش حضور قوا در افغانستان پابند بماند.

آقای خلیلزاد گفته است که تطبیق مرحلۀ دوم تعهدات این توافقنامه وابسته به شرایط است. او در یک پیام تویتر نگاشته است: "برای تکمیل رهایی زندانیان، کاهش خشونت، تطبیق کامل تعهدات ضد دهشت افگنی و آغاز و پیشرفت مذاکرات بین الافغانی فشار وارد خواهیم کرد".

حکومت افغانستان گفته است که با رهایی بیش از ۴۰۰۰ زندانی طالبان تعهد خود را به صلح نشان داده و به گفتۀ مقام‌های افغان اقدامات طالبان در زمینۀ صلح، به ویژه کاهش خشونت، بسیار اندک و ناچیز است.

XS
SM
MD
LG