لینک های دسترسی

Breaking News

یک گروه کمک‌رسان برای خروج همکاران افغان‌ قوای آلمانی از افغانستان تلاش می‌کند


در جریان عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان - بین ۱۵ تا ۳۰ اگست سال گذشته- کم و بیش ۱۲۴هزار نفر، عمدتاً افغان‌ها، توسط ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و سایر کشورها به بیرون از آن کشور منتقل شدند، اما هنوز هم هزاران افغان که در ۲۰سال گذشته با نیروهای خارجی کار کرده و در معرض خطر انتقام جویی طالبان قرار دارند، در افغانستان به سر می‌برند.

مارکوس گروتیان، افسر بازنشستهٔ آلمانی و رییس یک گروه کمک رسان که تلاش دارد افغانانی را که با نیروهای آلمانی کار کرده از افغانستان تخلیه کند، می‌گوید که مذاکرات با مقامات دولتی در برلین در این مورد آغاز شده اما به کندی پیش می‌رود.

آقای گروتیان که خود در سال ۲۰۱۱ در شهر کندز ایفای وظیفه می‌کرد، گفته است که تخمین زده می‌شود ۱۲ هزار نفر در افغانستان هنوز هم واجد شرایط رفتن به آلمان استند.

مقامات دولت آلمان می گویند که تمام تلاش خود را برای کمک به کارمندان پیشین محلی برای خروج از افغانستان انجام می دهند.

سخنگوی وزارت خارجهٔ آلمان در برلین گفت: "آیا ما از سرعتی که مردم را از افغانستان به یک مکان امن می بریم راضی هستیم؟ نه، قطعاً نه."

به گفته این مقام آلمانی، از زمان مسلط شدن طالبان بر افغانستان، آلمان حدود ۱۱۷۰۰ ویزه برای افغانان صادر کرده است، اما به گفتۀ وی اکنون خارج کردن افغان‌ها دشوار است زیرا آلمان در حال حاضر سفارت یا قنسولگری در افغانستان ندارد.

احمد، یک افغان ۳۰ ساله که برای اردوی آلمان کار می کرد، مانند بسیاری افغان‌های دیگر در جریان تخلیه از افغانستان به بیرون انتقال داده نشده و اکنون از ترس جان خود در کابل مخفی شده است.

او از طریق اسکایپ به رویترز گفت: "مطمینم وقتی طالبان بفهمند که من برای آیساف کار کرده‌ام، آخرین روز زندگی من خواهد بود. "

احمد می گویدکه آخرین بار در ماه اکتوبر سال گذشته با وزارت دفاع آلمان در تماس بود و برایش گفته بودند "ما تو را بیرون می آوریم"، اما بعد از آن هیچ اتفاقی نیفتاد.

اکنون احمد با یک گروه خصوصی کمک رسان آلمانی موسوم به "شبکۀ حمایت از نیروهای محلی افغانستان" که سعی دارد به افراد یمانند احمد کمک کند، در تماس است تا او را از کشور خارج کند.

آقای گروتیان که رییس این گروه است می‌گوید که تا کنون حدود ۳۰۰ نفر از همکاران افغان نیروهای آلمانی را از طریق پاکستان یا ایران به آلمان انتقال داده اند.

او با اشاره به گزارش‌ها در مورد نقض حقوق بشر توسط طالبان، به ویژه هدف قرار دادن افرادی که با نیروهای بین‌المللی همکاری می‌‌کردند، افزود: "ما باید اقدام کنیم. "

XS
SM
MD
LG