لینک های دسترسی

Breaking News

جنجال روی ایجاد مرکز جدید برای پناهجویان افغان‌ در شرق امریکا


مقامات ایالات متحده می‌خواهند یک مرکز جدیدی را برای پذیرایی از پناهندگان افغان در ایالت ویرجینیا باز کنند؛ طرحی که پولیس محلی در مورد آن اظهار نگرانی کرده است.

خبرگزاری رویترز از قول چهار منبع آگاه می‌نویسد که این مرکز پس از تصمیم دولت امریکا مبنی بر مسدود کردن آخرین پایگاه از هشت پایگاه نظامی که ده‌ها هزار افغان را پس از تخلیه از افغانستان در ماه اگست سال گذشته جا داده بود، اتخاذ شده است.

یک مقام ارشد دولتی به خبرگزاری رویترز گفته است که این مرکز توسط چندین ادارهٔ که در اسکان مجدد پناهندگان افغان دخیل اند مدیریت خواهد شد.

به گفتهٔ این مقام قرار است این مرکز در اواخر ماه فبروری یا اوایل ماه مارچ فعال شود.

دو منبع آگاه از موضوع که نخواستند نام‌هایشان در این گزارش ذکر شود گفته اند که این مرکز در منطقهٔ لیزبرگ ایالت ویرجینیا موقعیت دارد، اما وزارت امنیت داخلی امریکا در بیانیه‌ای به رویترز گفته است که هنوز تصمیم روی مکان این مرکز نهایی نشده است.

پولیس محلی این منطقه روز پنجشنبه ۱۷ فبروری با نشر بیانیه‌ای گفت که وزارت امنیت داخلی این کشور به آنان گفته است که دولت قصد دارد ماهانه حدود دو هزار پناهجوی افغان را، اکثراً از قطر، به این مرکز انتقال بدهد.

مایکل چاپمن، رییس پولیس محلی این منطقه در بیانیه از نگرانی‌ها پیرامون "نبود ارتباطات، فقدان برنامه‌ریزی، موانع زبانی" و همچنان نبود حصار در اطراف این مرکز و مجاورت آن با یک ساحهٔ مسکونی و دو مکتب دولتی ابراز نگرانی کرده است.

وزارت امنیت داخلی آناً در مورد نگرانی‌های آقای چاپمن واکنش نشان نداده است.

انتظار می‌رود که افغان‌های باقی‌مانده در پایگاه مک‌گوایر در ایالت نیوجرسی در روزهای آینده اسکان داده شوند.

در جریان بیش از دو هفته عملیات تخلیه از افغانستان، بیش از ۱۲۵ هزار نفر، به شمول شهروندان خارجی، همکاران افغان قوای امریکایی و حکومت امریکا و افغان‌های آسیب‌پذیر به بیرون از افغانستان منتقل شدند.

وزارت داخله ایالات متحده می‌گوید که تا کنون بیش از ۸۰ هزار افغان از طریق "عملیات استقبال از متحدان" به امریکا منتقل و اسکان مجدد برای آنان فراهم شده است. اما هنوز هم هزاران نفر دیگر که در جریان عملیات تخلیه از افغانستان بیرون شده اند، در کمپ‌های کشورهای خارجی عمدتاً امارات و قطر به سر می‌برند.

حکومت ایالات متحده تا کنون تمام افغان‌ها را در چارچوب برنامهٔ اقامت موقت بشردوستانه (Humanitarian parole) پذیرفته است. این برنامه شرایط زندگی و کار را در ایالات متحده برای دوسال تامین می‌کند و پس از آن افغان‌های پناهنده باید پروسه طولانی ویزهٔ خاص مهاجرت (SIV) ، پناهندگی سیاسی و یا هم درخواست برای گرین کارت را سپری کنند.

اما برای افغان‌هایی که هنوز در داخل افغانستان هستند، راه‌های خروج محدود است. دولت ایالات متحده از جمله ۴۳هزار درخواست اقامت موقت بشردوستانه، تاکنون تنها ۱۷۰ درخواست را تایید کرده است.

XS
SM
MD
LG