لینک های دسترسی

Breaking News

فرصت تامین صلح در افغانستان نباید از دست برود – آلمان


مارکوس پوتزل، نمایندۀ ویژۀ آلمان برای افغانستان و پاکستان گفته است که فرصت پیش آمده برای تامین صلح در افغانستان نباید از دست برود.

آقای پوتزل از تمام دوستان افغانستان خواسته است تا زمینۀ مذاکرات صلح میان حکومت این کشور و طالبان را تسهیل بخشند، اما تاکید کرده است "در پایان کار، تنها خود افغان‌ها، به شمول طالبان، می‌توانند در مورد آیندۀ کشورشان تصمیم بگیرند".

آلمان به تازگی تلاش‌های خود را برای تسهیل روند صلح در افغانستان تشدید بخشیده و تنها در ماه روان، آقای پوتزل، دو بار با نمایندگان طالبان در قطر دیدار کرده است.

در پی آخرین دیدار آقای پوتزل با ملا برادر، مسوول دفتر سیاسی طالبان در قطر، حکومت افغانستان از تلاش آلمان استقبال کرد.

این در حالی است که تلاش‌های ایالات متحده به رهبری زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان که تا کنون کم از کم شش بار با نمایندگان طالبان بحث و گفتگو داشته است، نتوانسته آن گروه را وادار به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان کند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته است که بحث‌هایی میان مقام‌های آلمانی و طالبان صورت گرفته است تا مذاکراتی، احتمالا میان حکومت افغانستان و طالبان، در آلمان برگزار شود، اما به گفتۀ وی تا کنون تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است.

آلمان که هم از رهگذر مشارکت نظامی در ایتلاف به رهبری ناتو در افغانستان دومین کشور است و هم در سال‌های اخیر با ورود سیل‌آسای مهاجرین افغان مواجه بوده است، در صدد یافتن راه حل سیاسی و ختم جنگ در افغانستان است.

XS
SM
MD
LG