لینک های دسترسی

Breaking News

آلمان از ایران خواست به مذاکرات هسته‌ای برگردد


انگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز یکشنبه ۱۰ اکتوبر (۱۸ میزان) در جریان سفرش به اسراییل از ایران خواست به میز مذاکرات توافق هسته‌ای جدید برگردد.

سفر خانم مرکل در حالی به اسراییل صورت گرفته است که مقام‌های ایرانی اعلام کردند که به ۱۲۰ کیلو گرام یورانیم ۲۰ درصد غنی شده دسترسی پیدا کرده اند؛ میزانی یورانیم غنی شدهٔ که از آن در ساخت سلاح هسته‌ای کار گرفته می‌شود.

این در حالی است که مقام‌های ایرانی همواره ادعا کرده اند که برنامۀ هسته‌ای آن کشور به مقاصد صلح‌آمیز است، نه ساخت سلاح هسته‌ای.

خانم مرکل در جریان ۱۶سال که به حیث صدر اعظم آلمان ایفای وظیفه کرده، مجموعاً هشت بار به اسراییل سفر کرده است. در این مدت، آلمان به نزدیک‌ترین دوست اسراییل در اتحادیه اروپا تبدیل شده و روابط دو کشور در عرصه‌های مختلف از جمله مسایل مرتبط به ایران، توام با تشریک مساعی بوده است.

در همین حال، نفتالی بنیت، صدر اعظم اسراییل، بار دیگر به جهان هشدار داد که ایران به ساخت بم هسته‌ای نزدیک می‌شود.

صدر اعظم آلمان گفت که برنامه هسته‌ای ایران در پیشرفته‌ترین مرحله خود رسیده است و اضافه کرد که "جهان منتظر است؛ ایران تاخیر می‌کند و سانتریفیوژها می‌چرخند."

خانم مرکل که به زودی دوره‌ای صدارت‌اش پس از ۱۶ سال خاتمه میابد، گفت صرف نظر از اینکه کشورش توسط چه کسی رهبری می‌‌شود، اسراییل همیشه برای آلمان "مهم" خواهد بود.

توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱، چین، فرانسه، روسیه،‌ بریتانیا، ایالات متحده و آلمان در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد.

بر اساس توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میلادی، ایران متعهد شد تا برنامهٔ غنی سازی یورانیم خود را کاهش بدهد.

در عوض، تعزیرات اقتصادی علیه ایران لغو شد. اما دونالد ترمپ،‌ رییس جمهور پیشین امریکا، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یک‌جابنه از این توافق بیرون شد و به تدریج تعزیرات اقتصادی را بر تهران وضع کرد. حال اسراییل همواره تلاش می‌کند تا مانع احیای توافق برجام شود.

اسراییل در آن زمان مخالف این توافق بود و می‌گفت که چنین توافق شرایط را برای تهران مساعد می‌کند تا به تدریج به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدار کند.

خانم مرکل گفته است که بدون توافق با تهران، وضعیت بدتر خواهد شد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده گفته است که واشنگتن خواهان برگشت به توافق هسته‌ای است، مشروط بر اینکه تهران به همه شرایط توافق هسته‌ای عمل کند.

ایران و ایالات متحده پس از روی کار آمدن رییس جمهور بایدن چندین بار مذاکرات غیرمستقیم در ژینو داشتند، اما این مذاکرات نتایج ملموسی را در قبال نداشت.

مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های غربی از ماه جون ۲۰۲۱ میلادی پس از آن متوقف شد که ابراهیم رییسی، به حیث رییس جمهور جدید ایران انتخاب شد.

قدرت‌های غربی از چندین هفته به این‌سو تلاش می‌کنند تهران را ترغیب کنند که به مذاکرات غیرمستقیم با ایالات متحده برگردد. اما تهران تا حال به صورت واضح بیان نکرده است که چه زمانی به مذاکرات هسته‌ای ژینو بر خواهد گشت.

XS
SM
MD
LG