لینک های دسترسی

Breaking News

برنامه هسته‌ای ایران در محراق بحث بایدن با صدر اعظم اسراییل


رهبران ایالات متحده و اسراییل قرار است روز پنجشنبه برای نخستین بار در قصر سفید ملاقات حضوری کنند
رهبران ایالات متحده و اسراییل قرار است روز پنجشنبه برای نخستین بار در قصر سفید ملاقات حضوری کنند

نفتالی بنیت، صدراعظم اسراییل، قرار است روز پنجشنبه ۲۶ آگست (چهارم سنبله) با جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در قصر سفید در مورد ایران صحبت کند.

پس از رسیدن آقای بنیت به کرسی صدارت اسراییل در ماه جون سال روان میلادی، این نخستین بار است که رهبران دو کشور به صورت حضوری با هم ملاقات خواهند کرد.

قرار است آقای بایدن با آقای بنیت در مورد مسایل امنیتی و همه گیری بیماری کووید۱۹ نیز صحبت کنند.

یک مقام ادارهٔ جو بایدن قبل از آغاز ملاقات رهبران دو کشور به خبرنگاران گفت که "صدراعظم اسراییل فرصت دارد تا از تعهد آهنین رییس جمهور ایالات متحده در مورد امنیت، دفاع خودی و نیازمندی‌های دفاعی اسراییل،به صورت مستقیم بشنود."

این مقام امریکایی همچنین گفته است که "پایان قریب الوقوع دخالت نظامی ایالات متحده در افغانستان شرایط را مساعد می‌سازد تا منابع و توجه امریکا به سایر اولویت‌ها تمرکز یابد، به شمول روابط با اسراییل."

به گفتهٔ این مقام امریکایی، بخش عمدهٔ ملاقات رهبران ایالات متحده و اسراییل بر برنامه هسته‌ای ایران و آنچه وی آنرا "فعالیت‌های بی ثبات کنندهٔ" تهران در منطقه خواند، تمرکز خواهد داشت.

این مقام امریکایی گفته است که "برنامهٔ هسته‌ای ایران به طور قابل ملاحظه از چارچوب خارج شده و هفته به هفته افزایش می‌یابد. این یک مشکل جدی است و فکر می‌کنم که رهبران دو کشور فرصت خواهند داشت تا در کنار هم بنشینند و در مورد آن [برنامه هسته‌ای ایران] صحبت کنند."

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران بیرون شد و به تدریج تعزیرات شدید اقتصادی را بر تهران وضع کرد، تعزیراتی که اقتصاد آن کشور را با رکود کم سابقه مواجه کرده است.

پس از رویکار آمدن حکومت به رهبری جو بایدن، ایالات متحده و ایران چندین بار در ژینو در مذاکرات غیر مستقیم برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ دخیل بودند، اما این مذاکرت تا حال بی نتیجه باقی مانده است.

بر اساس توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهان، برنامه هسته‌ای ایران به شمول غنی سازی یورانیم محدود می‌شد و در عوض تعریزات بر تهران لغو می‌شد.

در واکنش به این اقدام امریکا، ایران نیز از بر تعهدات خود پاگذاشت و بار دیگر غنی سازی یورانیم را بیشتر از آنچه در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ قید شده بود، افزایش داد و ذخایر یورانیم را نیز بیشتر ساخت.

صدر اعظم اسراییل یکشنبه گذشته گفت:‌"به رییس جمهور بایدن می‌گویم زمان آن فرا رسیده که ایرانی‌ها را متوقف کنیم...نه اینکه از طریق ورود مجدد به توافق هسته ای منقضی، به آنان راه نجات بدهیم."

XS
SM
MD
LG