لینک های دسترسی

Breaking News

ابراهیم رییسی: داشتن سلاح هسته‌‌ای 'حرام' است


ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران ادعا کرده است که تهران بر همه تعهدات برجام عمل کرده و واشنگتن را متهم به عملی نکردن توافق هسته ای ایران کرده است
ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران ادعا کرده است که تهران بر همه تعهدات برجام عمل کرده و واشنگتن را متهم به عملی نکردن توافق هسته ای ایران کرده است

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، روز سه‌شنبه ۲۱ سپتمبر (۳۰ سنبله) ضمن حرام دانستن دسترسی به سلاح هسته‌ای، خواستار از سرگیری مذاکرات هسته‌ای شد تا تعزیرات اقتصادی بر کشورش لغو گردد.

آقای رییسی روز در یک پیامی از قبل ثبت شده که در هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی ملل متحد نشر شد، وضع تعزیرات اقتصادی امریکا بر ایران را "جنایت علیه بشریت" خواند و ادعا کرد که تهران بر همه تعهدات توافق هسته‌ای عمل کرده است.

مذاکرات غیر مستقیم تهران و واشنگتن در مورد سرنوشت برنامه هسته‌ای ایران دو روز پس از انتخاب شدن ابراهیم رییسی به حیث رییس جمهور ایران در ماه جون متوقف شد.

رییسی در جریان سخنرانی از قبل ثبت شده‌اش خواهان عملی‌شدن توافق هسته‌ای از سوی همه جناح‌ها شد، اما ادعا کرد که ایالات متحده "به تعهد خود که لغو تحریم‌ها است عمل نکرده است."

آقای رییسی مانند دو رییس جمهور پیشین ایران ادعا کرد که داشتن سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی و بازدارندگی تهران هیچ جایگاهی ندارد و تاکید کرد که "تولید، ‌ساخت، و انباشت سلاح اتمی"حرام است.

ساعاتی پیش از سخنرانی رییسی، جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده، در سخنرانی خود در اجلاس مجمع عمومی ملل متحد تاکید کرد که واشنگتن برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای متعهد است.

آقای بایدن گفت که امریکا می‌خواهد با استفاده از دپلماسی و روش‌های دیپلماتیک، مسایل هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار دهد و اگر ایران به رعایت کامل توافق هسته‌ای باز گردد، ایالات متحده نیز به این توافق ملحق خواهد شد.

رییسی که به دلیل نقض حقوق‌بشر در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد، روز سه‌شنبه در سخنرانی مجازی خود گفت که رییس جمهور "منتخب ملت بزرگ ایران" است و افزود به نمایندگی از ملت ایران می‌خواهد "پیام عقلانیت، عدالت و آزادی را که سه اصل اساسی برای حیات انسان معاصر اند، به جهان" برساند.

ساعاتی پیش از سخنرانی ابراهیم رییسی، تعدادی از ایرانی‌های مخالف جمهوری اسلامی در شهر نیویورک گردهمایی اعتراضی برگزار کردند و از جامعه بین‌المللی خواستند ضمن اعمال تعزیرات هسته‌ای بر جمهوری اسلامی، در مورد اقدامات و سابقه ابراهیم رییسی در دهه ۱۳۶۰ تحقیق کند.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، تعزیرات اقتصادی غرب علیه ایران لغو شد و در عوض تهران تعهد کرد تا غنی سازی یورانیم خود را که از آن برای ساختن سلاح هسته‌ای کار گرفته می‌شود، محدود کند.

اما دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یک‌جانبه از این توافق بین‌المللی بیرون شد و به تدریج تعزیرات شدید اقتصادی را بر ایران وضع کرد.

پس از روی کار آمدن جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، مقام‌های دو کشور به احیای این توافق تمایل نشان داده اند، اما با وجود چندین دور مذاکرات در شهر ژینو سویس، هنوز هم واشنگتن و تهران به توافق نهایی دست نیافته اند و پس از رسیدن آقای رییسی به کرسی ریاست جمهوری ایران، این مذاکرات متوقف شده است.

XS
SM
MD
LG