لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: قطر برای تامین آتش‌بس در افغانستان تلاش می‌کند


شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در یک تماس تلیفونی با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفته است که کشورش برای تامین آتش‌بس در این کشور تلاش خواهد کرد.

ریاست جمهوری افغانستان امروز دوم جنوری (۱۳ جدی) در خبرنامه‌ای گفت که در این مکالمۀ تلیفونی دو طرف در باره روند صلح افغانستان صحبت کرده و بر تامین آتش‌بس در این کشور تاکید کردند.

بر اساس معلومات ریاست جمهوری، دو طرف همچنان در مورد تحکیم و گسترش مناسبات و همکاری‌ها به ویژه توسعۀ روابط تجارتی میان دو کشور، بحث و گفتگو کرده اند.

مذاکرات بین‌الافغانی به تاریخ ۱۲ سپتمبر (۲۲ سنبله) به گونۀ رسمی در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد و هیات مذاکره کنندۀ دو طرف پس از بیش از دوماه چانه‌زنی و بحث به شیوۀ کار مذاکرات توافق کردند.

قرار است تا سه روز دیگر دور دوم مذاکرات بین‌الافغانی در شهر دوحه پایتخت قطر، میان هیات‌های مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان دوباره آغاز شود.

این در حالی است که به تازگی علمای دینی هند و افغانستان در یک نشست مشترک، جنگ جاری در این کشور را نامشروع خوانده و خواهان پایان خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس در این کشور شده اند.

این علما به تاریخ ۳۱ دسمبر (۱۱ جدی) با صدور اعلامیه‌ای گفتند: "جنگ و خشونت علیه دولت و مردم افغانستان که طالبان عامل اصلی آن می‌باشد، و آماج مراکز ملکی و تخریب زیربناهای عام‌المنفعه توسط طالبان، مغایر تمام آموزه‌های دین مبین اسلام است و بنابر این نامشروع بوده و هیچ توجیه دینی ندارد."

آنان از طالبان و حکومت افغانستان خواستند که تلاش‌های شان را برای تامین صلح در این کشور تسریع بخشیده و از فرصت پیش‌آمده استفاده درست کنند.

XS
SM
MD
LG