لینک های دسترسی

Breaking News

غنی از نامزدان نهایی شخصیت سال 'فساد و جرم سازمان یافته' شناخته شد


پروژۀ گزارش‌دهی فساد و جرم سازمان یافته (OCCRP) محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان را در فهرست نهایی شخصیت‌های سال ۲۰۲۱ در زمینۀ "فساد و جرم سازمان یافته" معرفی کرده است.

درو سولیوان، یکی از بنیانگذاران و از اعضای هیات داوران این پروژه گفته است: "غنی مسلماً مستحق جایزه است. او از رهگذر فساد و ناشایستگی فاحش خود خیره کننده بوده است. او مردمش را ترک کرد، آنان را در چنگ فلاکت و مرگ رها کرد تا خودش در میان مقام‌های فاسد دولت پیشین در گنداب اخلاقی امارات متحدۀ عرب زندگی کرده بتواند."

محمد اشرف غنی تا کنون در این مورد واکنشی نشان نداده است.

آقای غنی به تاریخ ۱۵ اگست سال روان از افغانستان فرار کرد و بر اساس برخی گزارش‌ها ادعا می‌شود که هنگام خروج از افغانستان "۱۶۹ میلیون دالر" را با خود برده است، اما وی ضمن دفاع از کارنامۀ شفاف مالی خود و خانواه‌اش این اتهامات را رد کرده و ابراز آمادگی کرده است تا یک نهاد مستقل در مورد اتهامات فساد بر وی پیگرد کند.

الکساندر لوکاشینکو رییس جمهور بلاروس، محمد اشرف غنی، بشار الاسد رییس جمهور سوریه، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه و سبستیان کورز صدر اعظم پیشین اتریش به ترتیب به صفت نامزدان نهایی شخصیت سال ۲۰۲۱ در زمینۀ فساد و جرم سازمان یافته از سوی (OCCRP) معرفی شده اند.

اما رییس جمهور لوکاشینکو به عنوان "مستبد ظالم اروپایی" به خاطر آنچه در زمینۀ ترویج فساد و فعالیت جرمی سازمان یافته انجام داده است، شخصیت سال ۲۰۲۱ پروژۀ گزارش‌دهی فساد و جرم سازمان یافته شناخته شده است. این نهاد نگفته است که برای رده بندی این فهرست کدام معیارها و روش‌ها را در نظر گرفته است.

پروژۀ گزارش‌دهی فساد و جرم سازمان یافته در سال ۲۰۱۴ ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را به عنوان شخصیت سال در زمینۀ فساد و جرم سازمان یافته معرفی کرده بود.

در پی نشر این گزارش شمار زیاد کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن واکنش نشان داده و برخی از کارنامۀ آقای غنی در امر مبارزه با فساد دفاع کرده و برخی هم وی را سزاوار شمولیت در چنین فهرستی دانسته اند.

هیات شش عضوی داوران پروژۀ گزارش‌دهی فساد و جرم سازمان یافته، خبرنگاران و کارشناسانی اند که در مورد فساد تحقیق و گزارش‌دهی می‌کنند. در فهرست ابتدایی آنان ۱۱۶۷ رهبر جهان نامزد شخصیت سال فساد و جرم سازمان یافته شناخته شده بود.

روان دامین، رییس نهاد خبرنگاران عرب ژورنالیزم تحقیقی، ول فیتزگیبون، گزارشگر ارشد کانسرسیوم بین‌المللی ژورنالستان تحقیقی، بویونگ لیم، عضو ارشد مرکز پولیتزر، لویس شیلی، استاد دانشگاه جورج میسن ایالات متحده، درو سولیوان، کارشناس توسعۀ رسانه و ژورنالیزم تحقیقی و پاول رادو، رییس پروژۀ گزارش‌دهی فساد و جرم سازمان یافته شش داوری اند که فهرست نهایی نامزدان امسال فساد و جرم سازمان یافته را ترتیب داده اند.

XS
SM
MD
LG