لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: امير قطر می‌گويد كه طالبان بپذيرند كه حكومت افغانستان نمايندگى از ملت می‌كند


شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در یک تماس تیلفونی با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در مورد پیشرفت‌های صلح افغانستان بحث و گفتگو کرده و افزوده است که قطر آمادۀ هر گونۀ همکاری برای تامین صلح در آن کشور است.

ریاست جمهوری افغانستان ناوقت روز سه شنبه سوم مارچ (۱۳ حوت) با نشر اعلامیه‌ای به نقل از امیر قطر گفته است که او در دیدار با رهبران طالبان به آنان گفته است که افغانستان کشور دو دهه پیش نیست.

آقای شیخ تمیم تاکید کرده است که واقعیت‌های جدید در افغانستان شکل گرفته است که اکنون حکومت "مشروع منتخب" دارد.

قطر از چندین سال به این‌سو میزبان نمایندگان طالبان است و این کشور مذاکرات امریکا با طالبان را در ۱۸ ماه گذشته میزبانی کرد که سر انجام هفته گذشته توافقنامه صلح میان ایالات متحدۀ و نمایندگان آن گروه امضا شد.

در این اعلامیه همچنان به نقل از امیر قطر آمده است: "باید طالبان این را بپذیرند که جانب دولت افغانستان از ملت خود نمایندگی می‌کند و خواست‌های جدی و مشروع آن را مطرح می‌نماید."

او همچنان گفته است که طالبان نیز خواست‌‎هایی دارند که در جریان مذاکرات باید روی آن بحث شود.

بر اساس توافقنامه صلح امریکا با طالبان، گفتگوهای بین‌الافغانی باید تا یک هفته دیگر آغاز شود؛ اما طالبان گفته اند تا زمانی که ۵۰۰۰ زندانی آنان از زندان‌های حکومت افغانستان رها نشوند، حاضر به گفتگو نیستند.

رهایی این زندانیان طالبان در بدل ۱۰۰۰هزار زندانی حکومت افغانستان یکی از نکات اساسی تواققنامه امریکا با طالبان است؛ اما پیش از این رییس جمهور غنی اعلام کرد که رهایی زندانیان طالب از صلاحیت‌های امریکا نیست و هیچ تعهدی برای آزادسازی آنان وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG