لینک های دسترسی

Breaking News

شرط غنی به طالبان: از پاکستان بیرون شوید تا صلح کنیم


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفته است که اگر طالبان خواستار رهایی زندانیان شان اند، حکومت افغانستان نیز شرط‌هایی دارد.

آقای غنی روز سه شنبه سوم مارچ (۱۳ حوت) در جریان سفر به ولایت ننگرهار به هدف ارزیابی وضعیت امنیتی در آن ولایت به عنوان شرط به طالبان گفت: "بگویید چه وقت از پاکستان می‎برآیید؟ بیایید تا صلح کنیم".

رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان یکی از نکات اساسی توافقنامۀ صلح میان امریکا و طالبان است که روز شنبه ۲۹ فبروری (۱۰ حوت) در قطر امضا شد.

آقای غنی با اشاره به اظهارات طالبان که دیگر با نیروهای خارجی کاری ندارند و از این پس حملات شان بر نیروهای افغان، مانند گذشته، از سر گرفته خواهد شد، گفت: "با خارجیان صلح را قبول می‌کنید پس معنی جهاد شما چیست؟ کشتن افغان‌ها جرم است".

ملل متحد، اتحادیۀ اروپا و ماموریت حمایت قاطع ناتو نیز به تاکید طالبان به از سرگیری حملات آن گروه بر قوای امنیتی و دفاعی افغان واکنش نشان دادند.

رونالد کوبیا، نمایندۀ ویژه اتحادیۀ اروپا برای افغانستان گفته است که هشدار طالبان به حملات بر نظامیان افغان "خلاف روح توافقنامه‌ای است که در دوحه امضا شد".

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز با نشر پیامی در فیسبوک گفته است: "بعد از گزارش‌ها در مورد آغاز دوبارۀ عملیات نظامی طالبان، ملل متحد برای حفظ و بهبود فضا جهت آغاز گفتگوهای بین الافغانی که باید به یک آتش بس دایمی و توافق سیاسی پایدار منتج گردد، خواهان تداوم کاهش خشونت ها است".

سکات میلر، فرمانده ماموریت حمایت قاطع ناتو نیز گفته است: "کاهش خشونت‌ برای اعتمادسازی بود. در مورد مکلفیت‌های خود بسیار جدی استیم و از طالبان انتظار داریم که در مورد مکلفیت‌های شان جدی باشند. ایالات متحده توقعات خود را واضح کرده است –خشونت باید در سطح پایین نگه‌داشته شود".

XS
SM
MD
LG