لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: روند صلح به مرحلۀ حساس رسیده است


در آستانۀ سفر هیات مذاکره‌کنندۀ افغان به دوحه، رییس جمهور محمد اشرف غنی در دیدار با اعضای این هیات گفته است که قانون اساسی افغانستان حدود را مشخص کرده است.

ریاست جمهوری افغانستان روز چهارشنبه دوم سپتمبر (۱۲ سنبله) در خبرنامه‌ای به نقل از آقای غنی گفته است که روند صلح به یک مرحلۀ حساس رسیده و این هیات به عنوان یک تیم واحد و منسجم از مردم و دولت افغانستان نمایندگی می‌کند.

آقای غنی به این هیات گفته است: "افغان‌ها قوت خود را در تنوع، وحدت و هماهنگی شما می‌بینند، زیرا جمهوریت و تنوع، جنبه‌های قوت ما است. وثیقه ملی ما که قانون اساسی می‌باشد، برای همۀ ما حدود را مشخص کرده است."

همچنان آقای غنی افزوده است که لویه جرگه مشورتی صلح، نقشۀ راه و حدود صلاحیت‌های هیات مذاکره‌کننده را تعیین کرده است.

به گفتۀ وی حکومت افغانستان تمامی تعهدات خود را در پروسۀ صلح که جامعۀ بین‌المللی توقع آن را داشت، عملی کرده و رهایی زندانیان طالب یکی از این موارد می‌باشد.

رییس جمهور افغانستان همچنان تاکید کرده است که خواست مردم افغانستان تامین صلح و برقراری آتش‌بس دایمی در این کشور است و باید هرچه زودتر این آرزوی افغان‌ها بر آورده شود.

ریاست جمهوری افغانستان گفته است که شماری از زندانیان "خطرناک" طالبان در روزهای اخیر رها شده و کار روی آزادسازی متباقی این زندانیان جریان دارد.

در همین حال، فریدون خوزون، سخنگوی ریاست شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان گفت پس از تبادله زندانیان، گفتگوهای بین‌الافغانی میان هیات حکومت و طالبان آغاز خواهد شد.

آقای خوزون افزود که تمامی موانع از راه مذاکرات بین‌الافغانی برداشته شده و هیات مذاکرۀ‌کننده حکومت تمامی آمادگی‌هایش را برای سفر به قطر دارد.

یکی از عوامل عمدۀ تاخیر در مذاکرات مستقیم میان نمایندگان دولت افغانستان و طالبان رهانشدن زندانیان دو طرف گفته شده است.

قرار بود هیات مذاکره کنندۀ افغان امروز چهارشنبه رهسپار قطر شود، اما یک مقام وزارت دولت افغانستان در امور صلح گفته است که سفر این هیات به دوحه امروز ممکن نبوده و به احتمال زیاد پس از چاشت پنجشنبه سوم سپتمبر این هیات به قطر خواهد رفت.

XS
SM
MD
LG