لینک های دسترسی

Breaking News

غنی و عبدالله پس از تحلیف چه گفتند؟


محمد اشرف غنی روز دوشنبه نهم مارچ (۱۹ حوت) در ارگ و عبدالله عبدالله در قصر سپیدار مراسم جداگانۀ تحلیف ریاست جمهوری را برگزار کردند.

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از سوی کمیسیون مستقل انتخابات آن کشور که در آن آقای غنی برنده معرفی شد، عبدالله عبدالله نتایج انتخابات را نپذیرفت و گفت که حکومت همه شمول را شکل می‌دهد.

آقای غنی پس از مراسم تحلیف که در آن شمار زیاد سفیران و روسای نهاد‌های بین المللی شرکت داشتند، با تاکید بر وحدت ملی و اینکه ارگ قرارگاه سیاسی یک گروه نخواهد بود، از تمام حریفان سیاسی خود خواست تا برای وحدت ملی کنار هم بیایند.

محمد اشرف غنی گفت که در جریان دو هفتۀ آینده "حکومت همه شمول و همه پسند" را شکل خواهد داد و در جریان این دو هفته با حکومت قبلی کار خواهد کرد.

تحلیف ریاست جمهوری از سوی محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله در حالی صورت می‌گیرد که قرار بود یک روز پس از این مراسم (دهم مارچ) مذاکرات بین الافغانی میان طالبان و حکومت افغانستان آغاز شود.

محمد اشرف غنی با اشاره به مذاکرات صلح با طالبان گفت که تیم مذاکره کنندۀ حکومت افغانستان همه شمول و در برگیرندۀ تمام لایه‌ها و اقشار اجتماعی خواهد بود. او گفت: "تیم مذاکره کننده تا فردا نهایی خواهد شد".

آقای غنی در مورد رهایی زندانیان طالبان گفت: "به یک چوکات دست یافته ایم که با رهایی زندانیان کاهش قابل ملاحظه‌ای در خشونت ها رونما خواهد شد. و مردم مفاد آنرا خواهند دید".

محمد اشرف غنی از تلاش‌های زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان و حکومت ایالات متحده در راستای تامین صلح در افغانستان قدردانی کرد.

آقای غنی پاکستان را "عقبۀ سیاسی طالبان" خواند و گفت که پاکستان باید شریک در روند صلح افغانستان باشد، تا تلاش‌های صلح به نتیجه برسد.

تحلیف عبدالله

همزمان با مراسم تحلیف ریاست جمهوری آقای غنی در ارگ، عبدالله عبدالله در قصر سپیدار مراسم تحلیف ریاست جمهوری را برگزار کرده بود.

آقای عبدالله پس از انجام مراسم تحلیف در یک سخنرانی گفت: "اگر در سال ۲۰۱۴ به هدف ثبات و وحدت ملی، تن به مصلحت نمی‌دادیم کشور به بحران می‎رفت، اما اکنون موضوع کاملا برعکس است. اگر این‌بار به نام مصلحت نتیجه تقلب را می‌پذیرفتیم فاتحه دموکراسی در افغانستان باید خوانده می‌شد و این به مصلحت کشور نبود".

آقای عبدالله گفت: "کار دولت همه شمول از امروز آغاز می‌شود...دولت همه شمول به سیاست‌بازی‌ها زیر عنوان اصلاحات نقطه پایان می‌گذارد و اصلاحات واقعی مبتنی بر شایسته سالاری و با استفاده از تجربه و دانش بومی و بین المللی را روی دست می‌گیرد".

عبدالله عبدالله نیز به تلاش‌های جاری روند صلح افغانستان اشاره کرد و گفت که تیم وی نمایندۀ تنوع قومی افغانستان است و تیم مذاکره کنندۀ وی با طالبان نیز نمایندۀ واقعی مردم افغانستان خواهد بود. او از طالبان خواست که از دستآوردهای دو دهۀ پسین پاسداری کرده و تغییرات در افغانستان را بپذیرند.

آقای عبدالله خطاب به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان گفت: "این نیروها حرفه‌یی، بی‌طرف و در خدمت نظام اند و هدایتم به این نیروها این است تا بی‌طرفی خود را در منازعات سیاسی حفظ نمایند".

عبدالله عبدالله با آنکه خود را رییس جمهور خوانده و مراسم تحلیف را به جا آورد، باز هم تاکید کرد که همیشه برای گفتگو و حل مشکلات از ورای گفتمان آماده است. او افزود که در آیندۀ نزدیک مراسم تحلیف رییس اجراییه و معاونان وی در "حکومت همه شمول" برگزار خواهد شد.

در مراسم تحلیف آقای غنی زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، راس ویلسن، سرپرست سفارت امریکا در کابل، جنرال اسکات میلر، فرمانده ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان و شماری از سفیران کشورهای خارجی شرکت داشتند.

XS
SM
MD
LG