لینک های دسترسی

Breaking News

"گزینش دوبارۀ نور به ولایت بلخ حسن نیت رئیس جمهور بود"


رئیس جمهور غنی و عطا محمد نور، والی ولایت بلخ.
رئیس جمهور غنی و عطا محمد نور، والی ولایت بلخ.

مذاکرات بین رئیس جمهور غنی و عطا محمد نور به خاطر گسترش نقش رهبری حزب جمعیت اسلامی هنوز ادامه دارد.

منیر احمد فرهاد، سخنگوی ولایت بلخ در صحبت با صدای امریکا گفت که تقرری دوبارۀ عطا محمد نور به حیث والی بلخ جدا از مذاکرات آقای نور و رئیس جمهور غنی در مورد گسترش نقش حزب جمعیت اسلامی در سطح سیاسی کشور است.

آقای فرهاد افزود که مذاکرات سیاسی بین دو طرف هنوز ادامه دارد. به گفتۀ او تقرری دوبارۀ آقای نور، حسن نیت رئیس جمهور غنی بوده است.

ادارۀ مستقل ارگان‌ های محل افغانستان، تقرر دوبارۀ عطامحمد نور را به حیث والی بلخ تأیید کرد. این اداره با نشر خبرنامه ‌ای گفته است که بر اساس پیشنهاد این اداره و منظوری ریاست جمهوری، سترجنرال عطامحمد نور، بار دیگر به حیث والی بلخ گماشته شد.

عطا محمد نور که ۵۳ سال عمر دارد، برای ده سال به حیث والی بلخ کار کرده بود. او این سمت را در سال ۲۰۰۴ میلادی به عهده گرفت و تا سال ۲۰۱۴ در مقامش باقی ماند. او از حدود دو و نیم سال به اینسو سرپرستی ولایت بلخ را بر عهده داشت.

عطا محمد نور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ افغانستان، مهمترین متحد عبدالله عبدالله، رئیس اجرایۀ افغانستان بود و روابط پر تنشی جنجالی با رئیس جمهور غنی داشت.

آقای نور پس از تشکیل حکومت وحدت ملی، همچنان از رئیس جمهور غنی و عملی نشدن مواد توافقنامه حکومت وحدت ملی انتقاد میکرد. اما در این أواخر، روابط سیاسی بین دو طرف، چهرۀ متفاوتی گرفت.​

عطا محمد نور، در جریان یکی دو ماه اخیر، چندین بار از آغاز مذاکرات سیاسی با رئیس جهور غنی روی گسترش نقش حزب جمعیت اسلامی در سطح رهبری خبر داد.

آقای نور همچنان گفته بود که میخواهد به کابل برود و نقش گسترده تری در رهبری ملی داشته باشد.

اینکه چی باعث شد تا آقای نور از تصمیم اش به خاطر ترک ولایت بلخ و رفتن به کابل صرف نظر پرسشی است که پاسخ آن را در این مصاحبه دریافته میتوانید:​

گزینش دوبارۀ نور به ولایت بلخ حسن نیت رئیس جمهور بود
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:32 0:00

XS
SM
MD
LG