لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیۀ اروپا: خروج قوا از افغانستان بر اساس شرایط صورت گیرد


مسوول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا در یک مکالمۀ تیلفونی با محمد اشرف غنی، ریس جمهور افغانستان گفته است که خروج نیروهای بین‌المللی از این کشور باید بر اساس شرایط صورت گیرد.

ریاست جمهوری افغانستان ناوقت پنجشنبه ۱۱ فبروری (۲۳ دلو) در خبرنامه‌ای نگاشته است که در این تماس تیلفونی، جوسپ بوریل، ادامه خشونت‌ها در افغانستان را محکوم کرده و گفته است که اتحادیۀ اروپا روند صلح این کشور را از نزدیک دنبال می‌کند.

در خبرنامه به نقل از آقای بوریل آمده است: "خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان به اساس شرایط انجام شود و باید خشونت‌ها کاهش چشم‌گیر پیدا نموده و آتش‌بس دایمی برقرار گردد."

بر اساس توافقنامهٔ امریکا- طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ امضا شد باید تمام نیروهای خارجی تا ماه می سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنند.

در این حال، منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) گفته است که پیش از هرگونه تصمیم در مورد آینده ماموریت این پیمان در افغانستان، آنان باید مطمین شوند که این کشور بار دیگر به لانهٔ امن دهشت‌افگنان مبدل نمی‌شود.

ینس ستولتنبرگ پس از دیدار با وزیر دفاع بلجیم در مقر ناتو گفت که این پیمان در روزهای پیشرو در مورد این که ماموریت خود را در افغانستان ادامه دهد و یا این کشور را ترک کند، با انتخاب دشورا مواجه خواهد شد.

آقای ستولتنبرگ افزود که در نشست وزیران دفاع ناتو که قرار است به تاریخ ۱۷ و ۱۸ فبروری در بروکسل برگزار شود، در مورد ماموریت این پیمان در افغانستان تصمیم اتخاذ خواهد شد.

منشی عمومی ناتو تاکید کرد که گروه طالبان به جای پایان دادن به خشونت‌ها، حملات خود را بر داکتران، کارمندان نهادهای عدلی و قضایی و خبرنگاران در افغانستان ادامه داده اند.

او بار دیگر خواستار کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان شد و از این گروه خواست که باید رابطۀ شان را با دیگر گروهای هشت‌افگن قطع کنند.

این در حالی است که گروه مطالعه افغانستان به تاریخ سوم فبروری ۲۰۲۱ با نشر گزارشی به کانگرس ایالات متحده هشدار داد که خروج شتابزده سربازان امریکایی از افغانستان، خطر بروز جنگ داخلی و از هم پاشیدن نظم و نظام در آن کشور، پیامدهای منفی برای منطقه و افزایش تهدیدها برای ایالات متحده را ممکن در پی داشته باشد.

XS
SM
MD
LG