لینک های دسترسی

Breaking News

اتمر: گفتگوهای جدی کابل و واشنگتن در مورد صلح آغاز شد


وزیر خارجۀ افغانستان می‌گوید که پیام‌های ادارۀ جدید ایالات متحده در راستای صلح، تقویت نظام جمهوری و در همکاری و حمایت از مردم افغانستان است.

محمد حنیف اتمر روز پنجشنبه ۱۱ فبروری (۲۳ دلو) به خبرنگاران گفت که ادارۀ جو بایدن در حالی که به روند صلح افغانستان و نتیجۀ مبنی بر خواست افغان‌ها متعهد است؛ واضح کرده که موافقتنامۀ دوحه بازنگری جدی شود.

آقای اتمر گفت که روند بازنگری موافقتنامۀ دوحه اس سوی حکومت ایالات متحده، در مشورۀ کامل با افغانستان و همکاری شرکای ناتو، اروپا و منطقه به پیش خواهد رفت.

وزیر خارجۀ افغانستان افزود: "ما از سیاست جدید دولت جدید یا ادارۀ جدید امریکا استقبال می‌کنیم و به زودی شاهد یک پروسه و گفتگوی جدی روی یک پلان مشترک بین دولت امریکا و دولت افغانستان خواهیم بود. این پروسه از دیشب به این طرف آغاز شده و به شدت به پیش خواهد رفت."

به گفتۀ اتمر در این پروسه شوراهای امنیت ملی دو کشور و وزارت‌های سیاست‌گذار دخیل خواهند بود؛ اما واضح نساخت که این پلان شامل چه مواردی در بخش صلح افغانستان خواهد شد.

حکومت جدید ایالات متحده به رهبری جو بایدن گفته است که توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان را که به تاریخ ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ در قطر امضا شد، بازنگری می‌کند تا دیده شود که طالبان به چه مقیاسی به تعهدات شان پابند بوده اند.

پیام منطقه به طالبان

همچنان آقای اتمر که از سفرهای منطقوی به تازگی برگشته است، گفت که برعلاوۀ مخالفت کشورهای منطقه با رژیم طالبانی، این کشورها از آن گروه می‌خواهند که به میز مذاکره برگردند و رابطۀ شان را با گروه‌های تروریستی قطع کنند.

وزیر خارجۀ افغانستان گفت که اجماع منطقوی برای صلح افغانستان در عالی‌ترین سطح رسیده است و بیشتر تقویت می‌شود.

آقای اتمر گفت که کشورهای منطقه به طالبان پیام واضح داده اند که از خشونت و کشتار دست بردارند و به صورت واضح نه تنها در تماس‌های شان در دوحه؛ بلکه حتا در سفرهای اخیر طالبان برای شان گفته شده که هیچ‌کس در این منطقه تحمل برگشت رژیم طالبانی را ندارد.

او افزود: "تنها مردم افغانستان نیستند که با آمدن چنین رژیمی در مخالفت کامل قرار دارند، بلکه این منطقه هم هست و جامعۀ بین‌المللی هم. البته چند و چون رژیم مربوط به این است که به چه ارزش‌هایی باور دارد و به چه اصول ارزش‌هایی مدنی پابند است".

همچنان وزیر خارجۀ افغانستان گفت که کشورهای منطقه به طالبان هشدار داده اند که حفظ رابطۀ آن گروه با القاعده و سایر گروه‌های تروریستی "غیرقابل تحمل" خواهد بود.

به باور آقای اتمر، فرستادن چنین پیام‌ها به طالبان لازمی بود، تا آن گروه بداند که به غیر از خواست شهروندان افغان اگر برای صلح افغانستان برنامه‌ای دیگر دارد، فکر مجدد کند.

XS
SM
MD
LG