لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: مرا قربانی کردند تا بار مسوولیت هرج و مرج را به دوشم بیاندازند


محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان اعتماد به شرکای بین‌المللی از جمله ایالات متحده را اشتباه خود خوانده و ادعا کرده است که شرکای خارجی وی را قربانی کردند تا بار مسوولیت هرج و مرج و بحران موجود در افغانستان را به دوش‌اش بیاندازند.

پس از سقوط کابل به دست طالبان، آقای غنی در مصاحبه با رادیو بی بی سی گفت که خشم مردم افغانستان که وی را مقصر تسلط طالبان بر افغانستان و وضعیت پیش آمده در آن کشور می‌دانند، قابل درک است.

آقای غنی در این مصاحبه که نیک کارتر، لوی درستیز پیشین بریتانیا آن را انجام داده است، خروج خود را از افغانستان "تصمیم ناگهانی" خواند و گفت که این تصمیم زمانی اتخاذ شد که به وی گفته شد که نیروهای امنیتی قادر به محافظت ارگ و کابل نیستند.

رییس جمهور پیشین افغانستان به تاریخ ۱۵ اگست از افغانستان به مقصد اوزبیکستان بیرون شد و اندکی بعد عازم امارات متحدۀ عرب شد. چندی بعد وی در یک پیام ویدیویی گفت که برای جلوگیری از یک توطیۀ بزرگ و بروز فاجعه‌ای که به گفته وی "دشمن تاریخی افغانستان" در آن دست داشت، مجبور به ترک افغانستان شد.

آقای غنی در مصاحبه با بی‌بی‌سی با ابراز نارضایتی از آنچه در افغانستان اتفاق افتاد و با ملامت کردن شرکای افغانستان به ویژه امریکا گفت: "کارنامۀ زندگی من ‌نابود شد، ارزش‌هایم لگدمال شد و مرا قربانی کردند."

هرچند زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ ویژهٔ پیشین ایالات متحده برای مصالحهٔ افغانستان حدود سه هفته پیش در مصاحبه با صدای امریکا گفت که توافقنامهٔ دوحه فرصت گفتگو‌های بین الافغانی را مساعد کرد، اما به گفتۀ وی جمهوری افغانستان و گروه طالبان هردو در ناکامی آن باید مقصر شناخته شوند.

ادعاهایی وجود دارد که گویا محمد اشرف غنی هنگام بیرون شدن از افغانستان "۱۶۹ میلیون دالر" را با خود برده است و جان ساپکو،سرمفتش ویژۀ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) گفته است که این اتهامات را بررسی می‌کند.

آقای غنی که قبلاً در یک پیام ویدیویی این اتهامات را رد کرده و به تحقیقات مستقل در این زمینه ابراز آمادگی کرده بود، در مصاحبه با بی بی سی گفت: "هیچ پولی را از کشور خارج نکرده‌ام... نه تنها از تحقیق در این باره توسط آقای ساپکو استقبال می‌کنم بلکه من می‌خواهم یک تحقیق دیگر هم انجام شود...خوشحال می‌شوم که در این زمینه هر نوع تحقیق لازم از من انجام شود از جمله اینکه از دستگاه دروغ‌سنج استفاده شود، یا به هر شیوه دیگری که لازم باشد."

بی بی سی در پایان هر سال به یک چهرۀ مطرح آن کشور به عنوان "سردبیر مهمان" فرصت گردانندگی و تولید برنامه را می‌دهد که به همین سلسله امسال از نیک کارتر دعوت شده بود تا با محمد اشرف غنی در برنامۀ "تودی" مصاحبه کند.

XS
SM
MD
LG