لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: معامله نمی‌شود، من آدم معامله نیستم 


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان شام دیروز ۱۳ اگست (۲۲ اسد) در نشستی با جوانان افغان گفت "به شایعاتی که گویا معامله شده، گوش ندهید چون من آدم معامله نیستم."

این اظهارات آقای غنی در حالی بیان می‌شود که شماری از افغان‌هابه دنبال سقوط برخی از شهر‌های این کشور گفته اند که این شهر‌ها بر اساس یک معامله به گروه طالبان تسلیم داده می‌شود.

آقای غنی افزود: "آیا مرا دیده اید که گاهی معامله کرده باشم. سفیر امریکا نزدم آمد و گفت که انتخابات را برگزار نکن در غیر آن تمامی کمک‌ها را قطع خواهیم کرد اما من گفتم که نه این حق مردم افغانستان است."

آقای غنی افزود که اکنون مردم افغانستان تصامیم شان خود اتخاذ می‌کنند، زیرا "روزهای اتکا ما به جامعهٔ بین المللی پایان یافته است."

آقای غنی همچنان بدون اشاره به کدام کشور مشخص گفت که برخی کشورهای همسایه می‌گویند که اگر اشرف غنی کنار برود صلح تامین خواهد شد.

آقای غنی گفت که جانشین او را مردم افغانستان انتخاب خواهند و هر زمانی که مردم خواسته باشند جانشین او را انتخاب کنند او آماده است از قدرت کنار رود.

این در حالی است که عمران خان، صدر اعظم پاکستان گفته است که رهبران طالبان به وی گفته اند تا زمانیکه محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان باشد، آن گروه حاضر به مذاکره نخواهد شد.

پیش از این گروه طالبان نیز رییس جمهور غنی را مانع صلح خوانده و خواهان کنار رفتن او شده بودند.

اما آقای غنی گفت که فقط افغان‌ها حق انتخاب زعیم شان را دارند نه دیگران.

امریکا و استعفای غنی

وزارت خارجهٔ امریکا گزارش هایی را کرد که گویا واشنگتن خواهان استعفای رییس جمهور افغانستان شده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز پنجشنبه ۱۲ اگست (۲۱ اسد) به صدای امریکا گفت که "ایالات متحده از رییس جمهور غنی تقاضای استعفا را نکرده است و شایعاتی که نشر شده است، کاملاً نادرست است."

رییس جمهور افغانستان گفت آنانی نمی‌خواهند که او رییس جمهور افغانستان باشد که می‌خواهند از مردم افغانستان به جهان یک تصویر "وحشی، درنده و جانی" را به نمایش بگذارند.

مقامات افغان همواره گفته اند که پاکستان گروه‌های دهشت افگنی را تمویل و تجهیز می‌کنند که در افغانستان حملات تروریستی انجام می‌دهند. اما پاکستان این اتهامات را رد کرده است.

رییس جمهور غنی گفت که افغانستان هزاران عالم دین را به دنیا تقدیم کرده است و این کشور تابع "مدارس پنجابی و اکوره ختک" نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG