لینک های دسترسی

Breaking News

اشتراک‌کنندگان نشست دوحه: حملات و خشونت‌ها فوراً متوقف شود


اشتراک‌کنندگان نشست دوحه پس از دو روز مشوره و بحث‌ها با تیم‌های مذاکره کننده افغان خواهان راه حل سیاسی و توقف خشونت در افغانستان شدند.

نمایندگان خاص چین، اوزبیکستان، ایالات متحده، پاکستان، بریتانیا، تاجیکستان، ترکیه، ناروی، آلمان، ترکمنستان، ملل متحد و اتحادیه اروپا به دعوت حکومت قطر در این نشست اشتراک کردند که به میزبانی دوحه و همکاری ملل متحد برگزار شده بود.

زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده برای مصالحهٔ افغانستان در صفحهٔ تویتراش نوشته است: "ما خواهان توقف فوری حملات بر شهرها استیم، خواستار حل و فصل سیاسی [منازعه افغانستان] استیم و هشدار می‌دهیم هر حکومت که با زور [در افغانستان] تحمیل شود، یک دولت مطرود خواهد بود."

آقای خلیلزاد بخشی از اعلامیۀ مشترک اعضای اشتراک‌کننده مذاکرات دوحه را در نشر کرده که در آن آمده است "راه حل سیاسی منازعه افغانستان مستلزم اقدامات فوری است و هر دو جناح درگیر باید پیشنهادات خود را ارایه کنند".

در اعلامیه از جناح‌های درگیر جنگ خواسته شده است تا هر چه زودتر به آتش‌بس همه جانبه به توافق برسند، روی اعتماد سازی، یافتن راه حل سیاسی، تشکیل حکومت همه شمول کار کرده و روی احترام به حقوق بشر، به شمول حقوق زنان و اقلیت‌ها، توافق کنند.

اشتراک کنندگان مذاکرات دوحه همچنین نگرانی جدی خود را در مورد افزایش خشونت‌ها در افغانستان، تلفات گسترده غیر نظامیان، نقض حقوق بشر و کشتار های فراقضایی، و ویرانی زیربناهای آن کشور بیان کردند.

اعضای اشتراک کننده گفت‌وگو های دوحه همچنین گفته اند که اگر جناح درگیر جنگ با صداقت به راه حل سیاسی دست یابند، آنان متعهد خواهند بود تا افغانستان را در قسمت بازسازی کمک کنند.

اما در عین حال اعضای مذاکرات دوحه هشدار داده اند "هر حکومتی که در افغانستان به زور نظامی ایجاد شود به رسمیت شناخته نخواهد شد."

XS
SM
MD
LG