لینک های دسترسی

Breaking News

پیشروی طالبان در برخی ولایات غرب و جنوب افغانستان


وزارت امور داخلۀ افغانستان سقوط "کامل" برخی ولایات در غرب و جنوب این کشور را رد کرده و می‌گوید که جنگجویان طالبان در شهرهای قندهار، لشکرگاه، مرکز هلمند، بادغیس و غور پیشروی دارند.

میروس ستانکزی، سخنگوی این وزارت، روز جمعه ۱۳ اگست (۲۲ اسد) به صدای امریکا گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در مراکز این ولایات حضور دارند و در حال حاضر، مصروف درگیری با جنگجویان طالبان اند.

طالبان مدعی اند که با تشدید حملات جنگجویان این گروه از عصر روز گذشته به این‌سو، مراکز ولایات قندهار، هلمند، بادغیس و غور را گرفته اند. این گروه گفته است که ده‌ها زندانی را از محابس این ولایات آزاد کرده اند.

این گروه همچنین ادعا کرده که تمامی مقام‌های امنیتی و محلی هرات، به شمول والی، قوماندان امنیه پولیس، رییس امنیت ملی این ولایت، معیین ارشد امنیتی وزارت امور داخله و قوماندان قول اردوی ۲۰۷ ظفر به این گروه تسلیم شده اند.

طالبان اضافه کرده اند که محمد اسماعیل خان، قوماندان پیشین جهادی نیز به این گروه پیوسته است.

غلام حبیب هاشمی، عضو شورای ولایتی هرات به صدای امریکا گفت که نمایندگان طالبان به رهبری ملاحیدر و کامران علیزایی رییس شورای ولایتی هرات به قول اردوی ۲۰۷ ظفر رفته و در نشستی تفاهم بر این شده که مقام های محلی و امنیتی در قول اردو به طالبان تسلیم شوند.

آقای ستانکزی از ارایه معلومات در این مورد خودداری کرد، اما افزود: "طالبان با محض داخل شدن به شهر ادعا می‌کنند که گویا کل ولایت و شهر را سقوط داده اند، در حالی که فقط نقاط حضور نیروها فرق می‌کند و در همان شهر حضور دارند و جنگ می‌کنند."

سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان تاکید کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان موقعیت‌های شان را در شهر قندهار و لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند تغییر داده و آنان در این شهر حضور گسترده دارند.

او اضافه کرد که در درگیری‌های متقابل در این ولایات، تلفات سنگین به جنگجویان طالبان وارد شده است.

در این حال، زلمی کریمی، سخنگوی والی غور، به صدای امریکا گفت که طالبان شب گذشته حملات شان را بر شهر فیروز کوه، مرکز این ولایت، آغاز کرده و درگیری‌های شدید میان دو طرف جریان دارد.

آقای کریمی افزود: "متاسفانه بخش‌های زیادی از شهر سقوط کرده و رهبری نظامی فعلاً در لوای ارتش حضور دارند."

این در حالی است که وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که در اثر درگیری‌ها میان نیروهای امینتی افغان و طالبان در شش ولایت این کشور، ۲۰۲ جنگجوی این گروه کشته و ۸۹ تن دیگر زخمی شده اند.

این وزارت در خبرنامه‌ای گفته است که این جنگجویان طالبان در ولایت‌های ننگرهار، غزنی، فراه، بادغیس، بلخ، هلمند و کاپیسا کشته و زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG