لینک های دسترسی

Breaking News

غنی به مقام‌های امریکایی: آتش‌بس برقرار شود 


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در جریان ملاقات با راس ویلسن، شارژدافیر سفارت ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان و جنرال اسکات میلر، قوماندان عمومی نیروهای حمایت قاطع ناتو در افغانستان بر برقرای آتش‌بس سراسری و ختم جنگ تاکید کرد.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که آقای میلر در جریان این ملاقات که عصر روز شنبه ۲۵ جنوری (پنجم دلو) انجام شد در مورد سفر هفتهٔ گذشته اش به قطر معلومات داد و گفت که مذاکرات با گروه طالبان جریان دارد.

آقای میلر همچنان گفته است که در صورت پیشرفت در مذاکرات صلح،‌ زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای مصالحه افغانستان به کابل سفر کرده و معلومات خویش را به حکومت افغانستان ارایه خواهد کرد.

این در حالی است که خبررسانی اسوشیتد پرس به روز جمعه گزارش داد که گروه طالبان با نشر تبصره‌اى در ویب سایت شان از "تقاضاهای اضافی ایالات متحده در مورد کاهش خشونت‌ها" اظهار خستگی کرده اند.

این آژانس همچنان از قول طالبان نوشته است که گفته اند، با وجود آنکه این گروه پیشنهاد کاهش خشونت را داده بود، زلمی خلیلزداد هنوز هم از جانب حکومت افغانستان خواهان تضمین های بیشتر شده است.

در این تبصره که شب پنجشنبه ۲۳ جنوری (سوم دلو) نشر شده است، طالبان واشنگتن را به "ضایع کردن وقت" متهم کرده و گفته اند که مذاکرات با آقای خلیلزاد روی تعریف "کاهش خشونت" به نحوی متوقف شده است.

پیش از این نیز رییس جمهور غنی در جریان مصاحبۀ با شبکه تلویزیونی CNBC گفته بود که پایان خشونت، تقاضای مردم افغانستان است و اگر طالبان آمادۀ پایان دادن به خشونت اند، جامعه افغانی مایل به ادغام آنان است.

آقای غنی در این مصاحبه همچنان گفته بود: "اما اگر آنان (طالبان) صلح را به مثابۀ وسیله‌اى برای سقوط حکومت و جامعه می‌بینند، حکومت و مردم افغانستان در مقابل آنان "بسیج خواهند شد".

ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرده است که معنی "کاهش خشونت" برای مردم افغانستان مبهم است و باید برای تامین صلح و پایان جنگ،‌ آتش‌بس برقرار شود.

سازمان عفو بین الملل نیز روز جمعه ۲۴ جنوری (چهارم دلو) با نشر اعلاميه اى"کاهش خشونت" را یک امر "پوچ" خوانده بود.

عمر ورایچ، معاون بخش آسیای جنوبی این سازمان گفته است که در تنشی که در آن بر غیرنظامیان حمله صورت می‌گیرد، اصطلاح "کاهش خشونت یک امر پوچ است."

XS
SM
MD
LG