لینک های دسترسی

Breaking News

غنی دستور رهایی ۲۰۰۰ زندانی طالبان را داد


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان دستور رهایی ۲۰۰۰ زندانی گروه طالبان را داده است.

ریاست جمهوری افغانستان یکشنبه ۲۴ می (چهارم جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفت که دستور رهایی زندانیان طالبان به مثابۀ اقدام حسن نیت به خاطر اعلام آتش‌بس طالبان صورت گرفته است.

طالبان ناوقت روز شنبه ۲۳ می (۳ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای سه روز عید را آتش بس یک طرفه اعلان کردند. به نقل از اعلامیۀ طالبان به تمام جنگجویان طالب دستور داده شده است تا در سه روز عید از عملیات تعرضی امتناع ورزند، اما در حالت دفاعی قرار داده باشند.

اندکی بعد، رییس جمهور غنی در صفحۀ تویتر خود از این اقدام طالبان استقبال کرد و به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان نیز دستور داد تا در حالت دفاعی قرار گیرند.

مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده روز یکشنبه ۲۴ می (چهارم جوزا) ضمن استقبال از اقدام طالبان برای آتش‌بس و عملکرد همسان حکومت افغانستان گفت که برای رسیدن به این لحظه، کار زیادی صورت گرفته است.

آقای پمپیو با نشر اعلامیه‌ای از عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی و محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان خواسته است تا "موانع باقیمانده" را که منجر به تاخیر مذاکرات بین‌الافغانی شده است، از میان بردارند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده از طالبان نیز خواسته است تا جنگجویان آن گروه را که از زندان‌های حکومت افغانستان رها شده اند، نگذارند که به میدان‌های جنگ برگردند.

رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالب از زندان‌های حکومت افغانستان و رهایی ۱۰۰۰ زندانی از زندان‌های طالبان از شرایط اسیاسی توافقنامۀ صلح است که به تاریخ ۲۹ فبروری میان نمایندگان طالبان و ایالات متحده در قطر امضا شد.

از زمان امضای این توافقنامه که همزمان با صدور اعلامیۀ مشترک حکومت افغانستان و ایالات متحده بود، تا کنون یک هزار زندانی طالبان از زندان‌های حکومت و کم و بیش ۲۰۰ زندانی از زندان‌های طالبان رها شده اند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده ضمن ابراز امیدواری از اینکه آتش‌بس در روزهای عید منجر به ایجاد فضای اعتماد شود، از حکومت افغانستان و طالبان خواسته است که پس از آتش‎بس روزهای عید، سطح خشونت را افزایش ندهند.

مایک پمپیو گفته است: "ایالات متحده به تطبیق توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان و اعلامیۀ مشترک میان حکومت‌های ایالات متحده و افغانستان متعهد است".

XS
SM
MD
LG