لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: تیم مذاکره کنندۀ حکومت نمایندۀ منافع ملی افغانستان است


عبدالله عبدالله، رییس اجراییۀ حکومت پیشین افغانستان در چند پیام تویتر از تیم معرفی شده از سوی حکومت افغانستان که قرار است مذاکرات صلح را با طالبان به پیش ببرد، ابراز حمایت کرده، اما گفته است که در مورد مرجع اعطای صلاحیت این تیم به بحث بیشتر نیاز است.

آقای عبدالله روز سه شنبه ۳۱ مارچ (۱۲ حوت) در یک پیام تویتر نوشت: "تیم مذاکره کننده، از جمهوری اسلامی افغانستان و‌ منافع ملی کشور نمایندگی می‌کند. در مورد روش گزارشدهی و مرجع اعطای صلاحیت به این تیم بحث بیشتر را ضروری می‌دانیم."

حکومت افغانستان شام پنجشنبه فهرست تیم ۲۱ نفری مذاکره کننده با طالبان را به ریاست معصوم استانکزی اعلام کرد.

فاطمه گیلانی، نادر نادری، عبدالمتین بیک، فوزیه کوفی، ضرار احمد مقبل، عبدالهادی ارغندیوال، محمد رسول طالب، حبیبه سرابی، غیرت بهیر، محمد حفیظ منصور، غلام فاروق مجروح، عنایت‌الله بلیغ، باتور دوستم، کلیم الله نقیبی، محمد ناطقی، ایوب انصاری، شهلا فرید، شریفه زرمتی، خالد نور و امین احمدی به صفت اعضای هیات معرفی شده اند.

طالبان با ترکیب تیم مذاکره کنندۀ حکومت مخالفت نشان داده و گفته‌ اند که این تیم "همه شمول" نبوده و به گفتۀ این گروه ترکیب آن بر خلاف توافقنامه‌ای است که میان این گروه و ایالات متحدۀ امریکا امضا شده است.

ایالات متحدۀ امریکا نیز از اعلام فهرست هیات مذاکره کننده استقبال کرده است.

عبدالله عبدالله ضمن تایید و اشاره به مخالفت برخی طرف‌ها با ترکیب هیات مذاکره کنندۀ حکومت نگاشته است: "باورمندیم که آغاز و ادامۀ مذاکرات، با توجه به اهمیت تصامیمی که قرار است اتخاذ شود، فرصت‌های بیشتری را برای تشکیل یک هیات فراگیرتر فراهم خواهد کرد."

از سوی دیگر، نگرانی‌هایی وجود داشت که مبادا جنجال انتخاباتی میان عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان تلاش‌های صلح را آسیب برساند.

آقای عبدالله در یک پیام دیگر تویتر نوشته است: "با وصف دست نیافتن به یک توافق قانع کننده برای حل بحران سیاسی مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری، متعهدیم تا اطمینان حاصل شود که این موضوع بر تلاش‌های صلح سایه نیافگند".

پیش از این، حکومت افغانستان نیز با تاکید بر همه شمول بودن هیات مذاکره کنندۀ حکومت که در آن عالمان دینی، فعالان مدنی، زنان، نمایندگان حکومت و احزاب سیاسی شرکت دارند، از طالبان خواست نباید در هر مرحله از روند صلح بهانه‌گیری کرده و موانع ایجاد کنند.

XS
SM
MD
LG