لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: کاهش کمک‌های امریکا بر سکتور کلیدی تاثیر نمی‌گذارد


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در واکنش به کاهش احتمالی کمک‌های امریکا به آن کشور می‌گوید که کاهش این کمک‌ها هیچ تاثیری در افغانستان نخواهد داشت و حکومت با جستجوی منابع بدیل، این خلا را پر خواهد کرد.

آقای غنی روز سه شنبه ۲۴ مارچ (پنجم حمل) در پیامی خطاب به ملت گفت که حکومت افغانستان برای حالات غیرمترقبه برنامه‌هایی داشته و وی "به خاطر جبران کمبود کمک‌های ایالات متحدۀ امریکا تمام ابعاد بودجۀ ریاضتی را مطالعه کرده است."

رییس جمهور غنی گفت: "همین اکنون برای تان اطمینان داده می‌توانم که کاهش کمک‌های امریکا تاثیر مستقیم بالای بخش‌ها و سکتورهای کلیدی ما نخواهد داشت. و تلاش خواهیم کرد که هم با روش ریاضتی و هم با جستجوی منابع بدیل، این خلا را پر بسازیم."

آقای غنی افزود که برای حکومت افغانستان حفظ جان مردم، حفظ قیمت‌ها، عرضه خدمات و فعال نگهداشتن دستگاه دولت و "جمهوریت" مهم و حیاتی است که قطع یک بخش کمک‌های امریکا تاثیری روی زندگی مردم نخواهد داشت.

اما رییس جمهور غنی گفت: "چنانچه در اعلامیۀ امریکا آمده است آن‌ها تا هنوز این کمک‌ها را قطع نکرده، بلکه مشروط ساخته و تلاش می‌ورزیم تا از راه گفتگو و مذاکره قناعت شان را فراهم سازیم."

وزارت خارجۀ ایالات متحده ناوقت دیروز در اعلامیه‌ای ناسازگاری سیاسی میان محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله، رییس اجراییۀ پیشین حکومت وحدت ملی را "تهدید مستقیم به منافع ملی امریکا" خوانده و از کاهش مساعدت‌های خود به افغانستان خبر داد.

مذاکره با عبدالله

رییس جمهور غنی همچنان گفت که در دیدارش با عبدالله عبدالله که ناوقت دیروز صورت گرفته پیشنهاد‌هایی برای وی و اعضای تیم‌اش در کابینه حکومت افغانستان داشته است؛ اما آقای عبدالله خواست‌های وی را نپذیرفته و خواهان تغییر قانون اساسی بر اساس یک تفاهم شده است.

آقای غنی تاکید کرد که وی صلاحیت تعدیل قانون اساسی را ندارد و بخاطر هر خواست معقول که در آن قانون اساسی نقض نشود، دروازه گفتگوها باز خواهد بود.

رییس جمهور افغانستان تاکید کرد که وی با تیم کاری‌اش در تلاش ساختن یک حکومت فراگیر اند؛ اما گفت که تجربه حکومت های گروهی و سمتی در افغانستان ناکام است و وی دنبال تجربه‌های ناکام نیست.

از سویی هم عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت پیشین افغانستان گفته است که سفر مایک پمپیو به کابل فرصت مناسب برای حل بحران کنونی در آن کشور بود که از آن استفاده خوب صورت نگرفت.

آقای عبدالله افزوده است: "در حالی‌که از همکاری‌های ایالات متحدۀ امریکا برای مردم افغانستان و کوشش‌ها برای زمینه‌ سازی مذاکرات بین‌الافغانی به‌ منظور تامین صلح عادلانه و پایدار تشکر و قدردانی می‌نماییم، می‌خواهیم تاکید کنیم که ادامه این همکاری‌ها در راستای تامین منافع ملی و آوردن صلح در کشور، برای مردم ما اهمیت خاص دارد."

عبدالله عبدالله گفته است که راه حل بحران سیاسی را در گفتگو و مذاکره می‌داند و به گفتۀ وی تامین صلح با حفظ بی‌طرفی نیروهای امنیتی افغان در هر گونه شرایط برایش اولویت دارد.

XS
SM
MD
LG