لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: توطیه شده بود تا دار زده شوم، برای جلوگیری از فاجعه ترک وطن کردم


محمد اشرف غنی در یک پیام ویدیویی گفته است که برای جلوگیری از یک توطیۀ بزرگ و بروز فاجعه‌ای که به گفته وی "دشمن تاریخی افغانستان" در آن دست داشت، مجبور به ترک افغانستان شد.

آقای غنی در یک پیام ویدیویی که روز چهارشنبه ۱۸ اگست (۲۷ اسد) در فیسبوک وی نشر شد، گفت: "چاشت روز [یکشنبه ۱۵ اگست] برای بررسی وضعیت کابل جانب مرکز سوق و ادارۀ وزارت دفاع روان بودم. ناگهان محافظین من سررسیدند تا یک توطیۀ بزرگ را خنثا کنند و مرا از ساحه بیرون بردند."

او گفته است با آنکه طالبان تعهد کرده بودند که وارد شهر کابل نمی‌شوند، اعضای این گروه روز یکشنبه در اطراف ارگ جابجا شده بودند و مسوولان امنیتی افغان توان تامین امنیت را از دست داده بودند.

آقای غنی همچنین گفته است که یا باید در کابل می‌ماند و شاهد خونریزی و ویرانی می‌بود و یا هم وطن را ترک می‌کرد. او گفت: "دقایقی بعد از اینکه من مجبور ساخته شدم تا از کابل برآیم، طالبان و چهره های ناشناس که به زبان های کشور ما بلد نبودند، وارد ارگ شدند. در راه رسیدن [طالبان] به ارگ هیچ مقاومتی صورت نگرفت، آنها اتاق به اتاق می‌گشتند تا مرا پیدا کنند."

با اشاره به دار آویخته شدن داکتر نجیب‌الله، رییس جمهور پیشین افغانستان از سوی طالبان، آقای غنی گفت: "تصمیم این بود تا آنچه ۲۵ سال قبل در افغانستان رخ داده بود، تکرار شود. اگر می‌ماندم یکبار دیگر رییس جمهور افغانستان در پیش چشم افغان‌ها به دار زده می‌شد و یا هم یک فاجعۀ بزرگ شرم آور تاریخی تکرار می‌شد. به شما معلوم است که من از مرگ با عزت نه ترسیده ام و نه هم می‌ترسم، اما بی عزتی افغانستان برایم قابل قبول نبوده و نیست."

در واکنش به اتهامات برخی افغان‌ها که گویا آقای غنی مبالغ هنگفت پول را هنگام ترک افغانستان با خود برده است، اشرف غنی گفت که هیچ پولی را با خود بیرون نبرده و حتا قادر نشده بود که هنگام ترک وطن، پاپوش های خود را تبدیل کند و یادداشت‌های شخصی و کمپوتر لپ‌تاپش را که جز "اسناد محرم دولتی" است و اکنون "به دست دیگران افتاده است" با خود بردارد.

او خطاب به کسانیکه در مورد خروجش از افغانستان پیش‌داوری می‌کنند، گفت: " کسانیکه قضاوت می‌کنند که من خیانت کرده و افغانستان را فروخته ام، تا زمانیکه به عمق این فاجعه معلومات مستند را نشنیده اند از قضاوت خودداری کنند...هرکسی که برایتان گفت که رییس جمهور تان شما را فروخت و برای منفعت مالی و حفظ جان خود فرار کرد، باور نکنید."

محمد اشرف غنی می‌گوید که پیش از بیرون شدن از افغانستان، تلاش کرده بود با طالبان در زمینۀ تشکیل یک حکومت همه‌شمول، انتقال صلح آمیز قدرت و جلوگیری از خونریزی مذاکره کند.

پس از ورود طالبان به کابل اکنون، تلاش‌هایی به رهبری عبدالله عبدالله و حامد کرزی با طالبان برای تشکیل حکومت همه‌شمول آغاز شده است. آقای غنی گفت که از این مذاکرات حمایت می‌کند.

محمد اشرف غنی گفت که به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان افتخار می‌کند و به گفتۀ وی آنان بازنده نشده اند بلکه آنچه در افغانستان اتفاق افتاد "ناکامی سیاسی رهبری حکومت افغانستان، ناکامی رهبری سیاسی طالبان و هم ناکامی سیاسی همکاران بین‌المللی افغانستان بوده است."

بدون انتقاد یا اشارۀ مستقیم از رویکرد حکومت جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در خصوص روند صلح افغانستان، آقای غنی گفت: "هر چند در ادارۀ ترمپ بار بار این پیشگویی شده بود که باید روند صلح بر اساس تجارب افغان ها و معیارهای بین المللی به پیش برود، چنین نشد."

اما رییس جمهور بایدن روز دوشنبه در یک سخنرانی در مورد افغانستان گفت که وضعیت در افغانستان بر خلاف آنچه پیش‌بینی شده بود تغییر کرد. او گفت که رهبران سیاسی افغان "دست برداشتند و از افغانستان فرار کردند" و نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان هم در برخی موارد بدون اینکه بجنگند، سقوط کردند.

محمد اشرف غنی در پیام ویدیوی خود گفته است قصد فرار و جلا وطنی ندارد و اکنون در امارات به سر می‌برد تا از "خونریزی و فاجعه" جلوگیری شود. او گفت: "همین حالا در مشوره استم تا به افغانستان برگردم و به تلاش هایم برای تامین عدالت، حاکمیت افغان‌ها و کشور مان و اعادۀ ارزش ها و دستآوردهای واقعی، اسلامی و ملی مردم افغانستان با هم مبارزه کنیم."

XS
SM
MD
LG