لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: از زنان افغان به مثابهٔ ابزار سیاسی کار گرفته می‌شود


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان در اظهارات تازه گروه طالبان را به سلب حق زندگی زنان افغان متهم کرد و گفت که مردم افغانستان به سوی مرگ تدریجی روان اند.

غنی با نشر یک پیام صوتی ۱۷ دقیقه‌ای در فیسبوک شخصی خود به مناسبت هشتم مارچ، روز بین‌المللی زنان، گفت که از زنان افغان استفادهٔ ابزاری سیاسی می‌شود.

او گفت: "بدبختانه که از زنان افغان به مثابهٔ ابزار سیاسی کار گرفته می‌شود. خارجیان هر روز می‌گویند که به آنان [زنان افغان] حقوقی داده شود که در اسلام محفوظ است. و اینجا دیگران [طالبان] می‌گویند که این کار به شما مربوط نمی‌شود."

مشخص نشده است که محمد اشرف غنی این سخنرانی را چی وقت و در کجا ثبت کرده است، اما غنی در حال حاضر در امارات متحدهٔ عرب به سر می‌برد.

رییس جمهور پیشین افغانستان، بحث حقوق زنان و دختران را موضوع مرتبط به "تمام افغانستان" عنوان کرد و گفت که باید همه دست به دست هم داده و مانند "بخش‌های سیاسی و اقتصادی" در بخش "فکری" نیز آزادی طلبند. او گفت که مردم افغانستان به سوی مرگ تدریجی و نومیدی روان اند.

محمد اشرف غنی با اشاره به مثال‌هایی از زنان فعال در صدر اسلام گفت که استبداد در دین اسلام جا ندارد، اما به گفتهٔ وی آنچه بر زنان در افغانستان می‌گذرد، نمونهٔ استبداد است. او با اشاره به اصل برابری زنان و مردان در ادای فریضهٔ حج و طواف آنان در صحن کعبه، مقدس‌ترین مکان مسلمانان، گفت: "آیا چیزی که در کعبه روا است، در کابل و قندهار ناروا است؟"

محمد اشرف غنی بدون آنکه از کسی نام نام ببرد، سلب حقوق زنان را در افغانستان نتیجهٔ تعبیر و تفسیر "افراد مشخص" خواند.

طالبان که در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ بر افغانستان مسلط شدند، با وصف وضع محدودیت‌های فراوان بر زنان مدعی اند که حقوق زنان در افغانستان در چارچوب شریعت اسلام و فرهنگ افغانی تامین است.

این گروه زنان و دختران از آموزش در مکاتب متوسطه و لیسه و تحصیل منع کرده و به جز ادارات معدود صحی، حق کار زنان را در ادارات دولتی و غیردولتی سلب کرده است.

XS
SM
MD
LG