لینک های دسترسی

Breaking News

گوتیرش: زنان در افغانستان از زندگی عمومی حذف شده‌اند


منشی عمومی سازمان ملل متحد در آستانهٔ روز بین‌المللی زن از وضعیت زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که در حال حاضر زنان افغان از زندگی عمومی حذف شده اند.

انتونیو گوتیرش ناوقت روز دوشنبه ششم مارچ (۱۵ حوت) در نشست کمیسیون وضعیت زنان با اشاره به وضعیت زنان در افغانستان گفت که معاون سازمان ملل متحد در سفر اخیرش به این کشور، پیام خود را دربارۀ تامین حقوق زنان به مقام‌های طالبان رسانیده است.

به گفتۀ گوتیرش، معاون سازمان ملل متحد به طالبان تاکید کرده است که زنان و دختران از حقوق اساسی بشری برخوردار اند و آنان هرگز از مبارزه برای به دست آوردن حقوق زنان و دختران افغان دست نخواهند کشید.

او افزوده است: "در افغانستان زنان و دختران از زندگی عمومی حذف شده اند."

طالبان پس از حاکمیت مجدد بر افغانستان، محدودیت‌های زیادی بر زنان و دختران وضع کرده که این اقدامات طالبان واکنش‌های جامعه جهانی به شمول سازمان ملل متحد را به همراه داشته است.

امینه محمد، معاون منشی عمومی ملل متحد در ماه جنوری امسال به کابل سفر کرد و در دیدار با مقام‌های طالبان در کابل و قندهار، خواستار لغو محدودیت‌ها بر زنان و دختران شد.

معاون منشی عمومی ملل متحد پس از پایان سفرش به افغانستان و ملاقات با شماری از رهبران طالبان گفته بود که طالبان باید از قرن ۱۳ به قرن ۲۱ انتقال داده شوند. او افزود که این یک سفر زمانگیر بوده و یک شبه صورت گرفته نمی‌تواند.

نگرانی اتحادیۀ اروپا از وضعیت حقوق زنان افغان

کشورهای عضو اتحادیه اروپا با نشر اعلامیه‌ای وضعیت حقوق زنان و دختران را در افغانستان نگران‌کننده خوانده و گفته اند که منع آموزش و تحصیل، دختران و زنان را از برخورداری حقوق اساسی شان محروم می‌کند.

در اعلامیه‌ای مشترک کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا همچنان آمده است: "دستور ممنوعیت کارمندان زن سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی از کار، میلیون‌ها افغان را که برای بقای خود به کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند، در معرض خطر قرار می‌دهد."

آنان همچنان از طالبان خواسته اند که محدودیت‌ها علیه زنان و دختران را لغو کرده و مطابق با قوانین بین‌المللی، به حقوق زنان و دختران احترام بگذارند.

طالبان در یکو‌نیم سال گذشته محدودیت‌های زیادی را بر حق کار و تحصیل زنان و دختران وضع کرده اند. آنان دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران مسدود کرده و مانع تحصیل دختران در پوهنتون‌ها شده اند.

این گروه همچنان زنان و دختران را از کار در ادارات دولتی و غیرحکومتی به جز نهادهای معدود صحی بازداشته و نیز بر رفتن زنان و دختران به پارک‌های تفریحی، کلب‌های ورزشی و حمام‌‌های عمومی ممنوعیت وضع کرده است.

برگزاری نشست شورای امنیت ملل متحد

همزمان با نگرانی‌ها از ادامۀ محدودیت‌های طالبان بر زنان، هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که قرار است شورای امنیت این سازمان روز چهارشنبه هشتم مارچ (۱۷ حوت) نشستی را در مورد افغانستان برگزار کند.

به گفتۀ یوناما این نشست حوالی ساعت ۷:۳۰ دقیقۀ شام به وقت کابل آغاز خواهد شد و در آن روزا اوتنبایوا، نماینده ویژه منشی عمومی سازمان ملل متحد برای افغانستان در مورد وضعیت موجود در این کشور به اعضای شورای امنیت این سازمان معلومات خواهد داد.

این در حالی است که ریچارد بنیت، گزارشگر ویژهٔ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان، گفته است که رفتار طالبان با زنان و دختران در این کشور به مثابهٔ "جنایت علیه بشریت" شمرده شده می‌تواند.

بنیت گزارشی که روز دوشنبه ششم مارچ (۱۵ حوت) به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پیشکش شد، نگاشته است: "پالیسی عمدی و سنجیده شدهٔ طالبان است تا حقوق بشری زنان و دختران افغان را انکار کرده و آنان را از حیات عامه محروم کنند. اینکار جرم بین‌المللی آزار جنسیتی شمرده می‌شود که به خاطر آن مقام‌های [طالبان] پاسخگو قرار گرفته می‌توانند."

ریچارد بنیت گفته است که شورای حقوق بشر ملل متحد باید پیام قوی به طالبان بفرستد که "رفتار افتضاح‌آور با زنان و دختران، به شمول شریعت در هر زمینه‌ای که باشد، غیرقابل تحمل و غیرقابل توجیه است."

مقام‌های طالبان نقض حقوق بشری زنان را در افغانستان انکار و ادعا کرده بودند که حقوق زنان و دختران در افغانستان در چارچوب شریعت اسلام تامین است.

XS
SM
MD
LG