لینک های دسترسی

Breaking News

غنی درمذاکرات صلح خواستار کمک شورای امنیت ملل متحد شد


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در نشستی با اعضای شورای امنیت ملل متحد گفت که تهدید تروریزم از افغانستان حذف نشده است.

آقای غنی گفت که ملل متحد در ماه می گزارشی را به نشر رساند که ثابت می‌سازد که باوجود اطمینان گروه طالبان به ایالات متحده، القاعده هنوز هم در افغانستان حضور فعال داشته و طالبان به آنان پناه داده اند.

رییس جمهور افغانستان امروز ۲۰ نومبر (۳۰ عقرب) در نشست "Arria-formula شورای امنیت برای حمایت از روند صلح افغانستان چه کرده می‌تواند؟" گفت که روند صلح افغانستان به نتیجهٔ مطلوب آتش‌بس منتج نشده است.

او افزود که روند صلح موثر بوده و به طالبان نشان داده که آنان در قطر "با یک تیم متحد مذاکراه کنندهٔ جمهوری اسلامی مقابل و در داخل افغانستان با نیروهای امنیتی و دفاعی مقابل اند که قابلیت شکست دادن آنانرا در هلمند، قندهار و سایر ولایت ها دارند."

او افزود که خشونت‌ها به گونه متداوم ادامه دارد و افراطگرایی محدود نشده است.

آقای غنی علاوه کرد که صلح اولویت افغانستان است و مذاکرات صلح در دوحه به مرحلهٔ حساس رسیده است و باید مجدداً‌ تقویت شود.

او خواستار تصریح مجدد شورای امنیت ملل متحد برای آتش‌بس شد.

رییس جمهور غنی از شورای امنیت ملل متحد خواست تا بر موثریت و تطبیق کامل تعزیرات به مثابهٔ وسیلهٔ کلیدی برای پیروزی مذاکرات با طالبان تاکید کند.

آقای غنی گفت که طالبان هنوز به شرایط منعقده عمل نکرده اند و تعزیرات فقط زمانی می‌تواند موثر تمام شود که توسط همگان تطبیق شود. او گفت که تغییر در میکانیزم کنونی باید پس از پیشرفت محسوس در روند صلح و نتیجهٔ آن وارد شود؛ نتیجهٔ که تا حال دیده نشده است.

او گفت که این پیشرفت شامل حفظ حقوق زنان بر اساس قانون اساسی و عدم تعصب علیه اقلیت ها است.

آقای غنی افزود که بر اساس امار دولتی، سطح فقر در افغانستان در چهار سال گذشته، چهار در صد کاهش یافته است، اما این کشور هنوز هم به گونهٔ بنیادی فقیر بوده و از رهگذر امنیت غذایی، غیر مصوون است.

رییس جمهور غنی از اعضای شورای امنیت ملل متحد خواست تا مانند ۲۰ سال گذشته، از افغانستان حمایت کنند. او تاکید کرد که در وضعیت کنونی برای تامین صلح کمک این کشورها بسیار مهم است.

XS
SM
MD
LG