لینک های دسترسی

Breaking News

مبتلایان کروناویروس در افغانستان به ۲۱ رسید


وزارت صحت افغانستان از ثبت پنج واقعۀ مثبت دیگر کروناویروس در آن کشور خبر داد که با این حساب، تعداد مجموعی مبتلایان به این ویرس به ۲۱ نفر رسید.

وحیدالله مایار، مشاور و سخنگوی وزارت صحت افغانستان به خبرنگاران گفت که پنج واقعۀ جدید در هرات، لوگر و بادغیس شناسایی شده است.

او افزود که تا اکنون ۱۲ واقعه در هرات، سه واقعه در سمنگان، دو واقعه در لوگر و چهار واقعۀ دیگر در بادغیس، کاپیسا، بلخ و دایکندی ثبت شده است.

به گفتۀ آقای مایار به صورت مجموعی نمونه ۲۶۳ واقعه مشکوک در افغانستان، معاینه شده که نتایج ۲۱ نمونه مثبت و ۲۴۲ نمونه دیگر منفی بوده است.

هنوز نتیجۀ یک واقعه نیز تحت آزمایش قرار دارد که به گفتۀ مایار بعداً مشخص خواهد شد.

ایجاد کمیتۀ ویژه

به دنبال افزایش واقعات مثبت کروناویروس، رییس جمهور افغانستان جهت اطلاع‌رسانی عامه برای وقایه و جلوگیری از گسترش کروناویروس در کشورش، فرمان ایجاد کمیتۀ ویژه را صادر کرد.

این کمیته مکلفیت دارد که در مورد شیوع کروناویروس، تمامی اطلاعات را روزانه گردآوری و با مردم شریک سازد.

در این فرمان آمده است: "(این کمیته) پیام‌های نوشتاری، صوتی و تصویری را بر اساس شیوه‌های آگاهی‌دهی عامه تهیه و از طریق رسانه‌های جمعی و اجتماعی پخش کند".

بر اساس این فرمان، قرار است که یک مرکز معلوماتی در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت فعال گردد که به پرسش‌های مردم در مورد کروناویروس به موقع پاسخ بدهد.

چاپ، نشر و تکثیر اوراق تبلیغانی در مورد کروناویروس تا سطح روستاها یکی دیگر از مکلفیت‌های این کمیتۀ ویژه است.

ادارۀ ارتباطات عامه و استراتیژیک، ریاست رادیو - تلویزیون ملی، وزارت‌های صحت، اطلاعات و فرهنگ، ارشاد، حج و اوقاف، داخله، دفاع، امور مهاجرین، امور زنان، تحصیلات عالی، معارف، ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی و شاروالی کابل عضویت این کمیته را دارند.

وحید عمر مشاور ریاست جمهوری، ریاست این کمیته را به دوش دارد و از فعالیت‌های روزانۀ این کمیته به رییس جمهور گزارش می‌دهد.

فرمان آقای غنی، وزارت مالیه را موظف کرده است که بودجه مورد نیاز را برای پیشبرد فعالیت‌های این کمیته در اختیار ریاست عمومی اداره امور ریاست جمهوری قرار دهد.

XS
SM
MD
LG