لینک های دسترسی

Breaking News

یونان ۱۴۵۰ پناهجو را دو باره به ترکیه بر می‌گرداند


حکومت یونان ۱۴۵۰ پناهجو را که اکنون در مراکز پذیرش پناهجویان در جزیرۀ لسبوس و دیگر جزایر آن کشور مستقر اند، به ترکیه بر می‌گرداند.

نوتیس میتاراکی، وزیر مهاجرت یونان روز پنجشنبه ۱۴ جنوری (۲۵ جدی) از انقره خواست تا به توافقات خود با اتحادیه اروپا در خصوص پناهجویان پابند باشد.

آقای میتاراکی گفت که یونان درخواستی را به کمیسیون اروپا و ادارۀ مرزهای اتحادیه اروپا پیشکش کرده و خواستار برگرداندن فوری این پناهجویان به ترکیه شده است.

وزیر مهاجرت یونان گفت که این ۱۴۵۰ نفر از ترکیه وارد یونان شده اند و به گفتۀ وی درخواست پناهندگی آنان رد شده است.

در همین حال، قرار است پس از ماه‌ها تنش بین ترکیه و یونان، گفتگوها برای حل مناقشۀ دیرینۀ ارضی میان این دو کشور عضو ناتو از سر گرفته شود.

برگرداندن پناهجویان به ترکیه، بر اساس توافقی که در سال ۲۰۱۶ میان ترکیه و اتحادیه اروپا صورت گرفت، انجام می‌شود.

آقای میتاراکی گفت: "توقع داریم که ترکیه تلاش به خرج دهد...نخست از حرکت قایق‌های حامل پناهجویان که از سواحل آن کشور به سمت کشورما و اتحادیه اروپا حرکت می‌کنند، جلوگیری کند. دوم اینکه پناهجویان برگشت داده شده را بپذیرد."

وزیر مهاجرت یونان گفت که اکثر این ۱۴۵۰ نفر که قرار است به ترکیه برگردانده شوند، فعلاً در جزیرۀ لسبوس مستقر اند.

صدها هزار پناهجو و مهاجر در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ از طریق ترکیه وارد اروپا، عمدتاً یونان شدند، تا اینکه امضای توافق میان انقره و اتحادیه اروپا سبب کاهش تردد پناهجویان میان ترکیه و یونان شد.

ترکیه هم اکنون میزبان سه میلیون پناهجو است که اکثر آنان پناهجویان سوری اند. شهروندان افغانستان نیز در میان پناهجویان مستقر در ترکیه شامل اند.

XS
SM
MD
LG