لینک های دسترسی

Breaking News

بیماری ناشناخته شدهٔ مغزی در کانادا متخصصین را مبهوت کرده است 


ده‌ها تن از شهروندان کانادا به اختلال مرموز عصبی مبتلا شده اند که سبب وهم، شکستن دندان‌ها، انقباض عضلات و از دست دادن حافظه می‌شود.

متخصصین می‌گویند که تا اکنون شاهد چنین بیماری نبوده اند و نمی‌دانند که چه سبب آن می‌شود.

در ایالت نیو برونیسویک کانادا، حد اقل ۴۳ نفر به این بیماری مبتلا شده اند.

مقامات صحی به این باور اند که از سال ۲۰۱۵ به اینسو، زمانی که نخستین قیضهٔ این بیماری ثبت شد، تا اکنون حد اقل پنج نفر پس از ابتلا به آن جان باخته اند.

مایکل کالوت‌هارت، رییس شبکهٔ نظارت از بیماری های مغزی به نشریهٔ گاردین گفت که در بیش از ۲۰ سال گذشته شاهد چنین بیماری نبوده اند که سبب این همه اختلالات شود.

این بیماری در جریان ماه جاری پس از آن توجه همه را به خود جلب کرد که رادیو کانادا و شبکهٔ سی بی سی، به یک سند فاش‌شده دست یافت که از سوی ادارهٔ صحت عامهٔ این ایالت به داکتران محلی فرستاده شده بود.

در این سند به داکتران گفته شده بود که متوجه بیماران با اختلالات عصبی مشابه باشند.

نخستین بیمار

علی‌یر ماریرو، متخصص امراض عصبی که تحقیقات در مورد این بیماری را رهبری می‌کند گفت که بیماران مبتلا به این اختلال از درد و انقباض عضلات شکایت داشتند؛ علایمی که بخشی از بیماری‌های متعددی بوده می‌تواند و به همین دلیل سبب نگرانی داکتران نشده بود.

اما در جریان ۱۸ تا ۳۶ ماه، این بیماری سبب تضعیف قابلیت‌های شناختی، از بین رفتن عضلات، یاوه سرایی و شکستن دندان‌های فرد مبتلا می‌شود.

نزد برخی از بیماران واهمه پریشان کنندهٔ نیز پدیدار می‌شود؛ مانند این که گویا خزندهٔ را می‌بینند که در روی جلد شان در حرکت است.

او افزود که معاینات و آزمایشات متعدد مانند تصویربرداری از مغز، آب‌گیری نخاع و معاینات سمی را انجام داد تا اطمینان حاصل شود که این بیماری ربطی به اختلالات عقلی و عصبی شناخته شده نداشته باشد.

تلاش‌ها برای یافتن پاسخ

پژوهشگران و متخصصین صحی از کشور‌های مختلف با هم همکاری می‌کنند تا دریابند که درنهایت چه سبب این بیماری می‌شود.

آنان حتی، محیط محلی را مطالعه می‌کنند.

والیری سیم، یکی از پژوهشگران اختلالات عقلی و عصبی در پوهنتون البرتا گفته که غیرمعمول است که بیماری عصبی چنین علایم گسترده داشته باشد.

او گفت که در حال حاضر، معلومات کافی در دست نیست تا بر اساس آن نتیجه‌گیری صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG