لینک های دسترسی

Breaking News

حکمتیار ۴۴ درصد آرای انتخابات افغانستان را 'تقلبی' خواند


گلبدین حکمتیار، یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مخالفت‌اش را بابازشماری آرای بیش از ۸۰۰۰ محل اعلام کرد و ادعا کرد که ۴۴ درصد آرای این انتخابات تقلبی است.

آقای حکمتیار روز دوشنبه ۱۱ نومبر (۲۰ عقرب) در یک نشست مطبوعاتی به خبرنگاران گفت که ۱.۲ میلیون آرای بدون بایومتریک و تقلبی در صندوق‌ها ریخته شده که ۴۴ درصد کل آرای انتخابات را تشکیل می‌دهد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود در صورتی که این آرای تقلبی باطل شود، سطح شرکت‌کنندگان انتخابات ششم میزان به ۱.۵ میلیون نفر خواهد رسید.

آقای حکمتیار گفت که بسیاری از نامزدان انتخابات "بدون یک تکت انتخاباتی" مخالف بازشماری آرا اند. او ادعا کرد که ۳۰۰ هزار رای بدون بایومتریک "به سود یک تکت انتخاباتی" ریخته شده است.

گلبدین حکمتیار افزود: "دستگاه‌های ۲۴۳۲ محل مفقود نه، بل از سوی یک تیم انتخاباتی مشخص به سرقت برده شده است. این دستگاها در محلات به سرقت برده که رای‌های آن از رقیب‌های شان بود... دزدهای این وسایل نمایان و معلوم اند، آنان کسانی اند که حتا کمیسیون را اخطار داده و گفته اند که سر پدر تان این رای‌ها (بدون بایومتریک) را شمار می کنیم."

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفت که نتیجۀ آرای بازشماری شده از سوی کمیسیون انتخابات برایش قابل پذیرش نیست و باید در آن محلات که از دستگاه‌های بایومترک استفاده نشده "انتخابات مجدد برگزار شود".

او خواستار ایجاد یک "هیات قضایی" در مشوره با نامزدان انتخابات ششم میزان شد تا چگونگی تخلف‌های انتخاباتی را بی‌طرفانه بررسی کند.

به گفته وی نهاد‌های عدلی و قضایی افغانستان در موضوع انتخابات بی‌طرف نیستند و نباید این این نهادها جرایم انتخاباتی را مورد بررسی قرار دهند.

این در حالی است که روز گذشته تکت انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله مخالفت‌اش را با بازشماری آرا از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد و خواستار توقف بازشماری آرا شد.

XS
SM
MD
LG