لینک های دسترسی

Breaking News

استاد گل زمان آواز‌خوان نام‌دار افغانستان در گذشت


استادگل زمان، آواز خوان و آهنگساز مشهور افغانستان در سن۸۵ سالگی درگذشت.

یکی از فرزندان استاد گل زمان، مرگ این استاد سرشناش را تایید کرده و به صدای امریکا گفت که استاد در دو هفتهٔ آخر به شدت بیمار بوده است.

این فرزند او از آوارگی و فقر بیش از حد شکایت کرده و گفت که پدرش مجبور شده چندین بار به شهر مزارشریف رفته و پنهان شود.

استاد گل زمان از چهره‌های مشهور و شناخته شده در موسیقی افغانستان بود که سروده‌ها ، آهنگ‌ها و ترانه‌هایش برای بیش از ۵۷ سال در این کشور طنین انداز بود و آهنگ‌‌های متعددی را برای هنرمندان افغان ساخت.

او آوازخوانی را در سال۱۳۴۳ در رادیو تلویزیون افغانستان به طور رسمی آغاز کرد.

او در سال۱۳۶۲ در زمینهٔ آهنگ‌سازی در افغانستان مقام نخست را کسب کرد.

آقای گل زمان همچنان، لقب "بابای موسیقی" را از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ دولت پیشین افغانستان کسب کرده بود.

استاد گل زمان به همکاری و ساخت آهنگ برای شماری از آوازخوانان مشهور افغانستان مانند استاد اول‌میر، احمد ظاهر، نغمه و دیگران آهنگ ساخته بود.

خبر مرگ استاد زمان واکنش های گسترده ای در شبکه‌‌های اجتماعی نیز در قبال داشت.

فرهاد دریا، هنرمند سرشناس افغانستان در صفحهٔ فیسبوک‌اش با اشاره به اینکه چقدر مرگ استاد گل زمان او را اندوهگین کرده، نوشته است:"این مرد بزرگ‌ را بی‌بهانه دوست داشتم و برایم یکی از عزیزترین انسان‌های بود که می‌شناختم. اما او‌ دیگر ‌با ما نیست. صدای او اما هر بار که ارغوان‌ها‌ی گلغندی موج می‌زنند، در گوش جان ما طنین انداز خواهد بود … “په گُلغنډی د ارغوان جوړی میلې دي …”

آریانا سعید، از آواز‌خوان‌های معروف افغانستان با اشاره به اینکه کار و همکاری با استاد گل زمان برایش افتخار بوده است، در صفحهٔ فیسبوک خود از خدمات آقای گل زمان به هنر موسیقی پشتو قدردانی کرد: "این که در کنار این هنرمند با استعداد و‌ توانا توانسته بودم قرار بگیریم و ده کمپوز او را در یک برنامه مکمل اجرا نمایم، خود را یکی از خوشبخت ترین هنرمندان می شمارم.....روحت شاد و خاطراتت همیشه بهار باد هنرمند گرامی و مهربان استاد گل زمان عزیز!"

گودر زازی، یک تن از آوازخوانان جوان افغان با تاسف از مرگ استاد گل‌زمان به صدای امریکا گفت که استاد گل‌زمان یکی بزرگان موسیقی فولکور پشتو در افغانستان بود. او آثار فراوانی از خود به جا گذاشته و شاگردان زیادی تربیت کرد.

آقای زازی با اشاره به اینکه گل‌زمان تا لحظهٔ آخر زندگی‌اش در افغانستان زندگی کرد، اضافه کرد:" استاد گل زمان با اینکه در فقر زندگی کرد، اما به جز هنر به موضوع دیگری نپرداخت و با هنر زیست."

مرگ استاد گل زمان تنها باتاسف و واکنش جامعه هنری و مردم مواجه نبود، بلکه شماری از سیاستمدارن و چهر‌های شناخته شده در حکومت‌های پیشین افغانستان نیز آنرا یک ضایعه برای موسیقی افغانستان خواندند.

عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحهٔ ملی نیز با اظهار تاسف از خبر مرگ استاد گل زمان، به خانواده‌اش و جامعهٔ هنری افغانستان اظهار تسلیت کرد: "ارواښاد استاد ګل زمان د هېواد د موسیقۍ یو ځلانده شخصیت و، چې کلونه کلونه یې له دې لارې خدمت وکړ."

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان نیز با اظهار همدردی با اعضای خانواده و جامعه هنری افغانستان به خبر مرگ آقای استاد گل زمان واکنش نشان داد: "با تاسف اطلاع حاصل نمودم که هنرمند و آواز خوان مشهور کشور استاد گل زمان داعی اجل را لبیک گفته و به حق پیوست."

استاد گل زمان با اینکه موفق نشده بود، مکتب برود اما دارای استعداد ویژه ای برای شعر سرودن داشت و شعرهایش را یا ثبت کرده و یا گاهی هم اطرافیانش برایش می‌نوشت.

با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان شمار زیادی از اعضای جامعه هنری افغانستان مجبور شدند این کشور را ترک کنند و یا هم زندگی مخفیانه را آغاز و در پیش گیرند.

  • 16x9 Image

    فاطمه حسینی

    فاطمه حسینی کار با رسانه را از سال ۲۰۰۷ آغاز کرد و از سال ۲۰۱۸ در بخش دری صدای امریکا به صفت تهیه کننده، گزارشگر و ویدیو ادیتور کار می کند.

XS
SM
MD
LG