لینک های دسترسی

Breaking News

مردان مسلح ۱۵ غیرنظامی را در نایجریا کشتند


نیروهای نایجریایی از ماه سپتمبر به اینسو سرگرم انجام عملیات بر مواضع گروه‌های تبهکار و رهزنان اند
نیروهای نایجریایی از ماه سپتمبر به اینسو سرگرم انجام عملیات بر مواضع گروه‌های تبهکار و رهزنان اند

حکومت نایجریا گفته است که مردان مسلح در دو رویداد جداگانه ۱۵ غیرنظامی را در ولایت سوکوتو در شمالغرب آن کشور کشته اند.

باندهای جنایت‌کار که مردم محل آنان را رهزنان می‌پندارند، از سال‌ها به اینسو با انجام حملات و تاراج روستاها سبب رعب و وحشت باشندگان محلی شده اند، اما حملات آنان در ماه‌های اخیر شدت یافته است.

امینو وزیری تامبووال، والی سوکوتو روز دوشنبه ۱۵ نومبر (۲۴ عقرب)گفت که ده‌ها مرد مسلح شب‌هنگام بر شهرهای ایلیلا و گورونیو در این ولایت یورش برده و ۱۵ باشندۀ این دو شهر را کشتند.

نیروهای نایجریایی از ماه سپتمبر به اینسو حملات هوایی و زمینی را بر مواضع رهزنان در ولایت زمفارا در جوار سوکوتو راه اندازی کرده اند و برای قطع ارتباطات میان اعضای این گروه‌های تبهکار، خدمات تلیفون نیز در بخش‌هایی از زمفارا و سوکوتو قطع شده است.

از آن زمان به اینسو، رهزنانی که از این حملات فرار کرده اند، کمپ‌های جدیدی را در نزدیکی مرز با نایجر، به شمول ولایت سوکوتو ایجاد کرده و بر اجتماعات محلی حملات را انجام می‌دهند.

ماه گذشته رهزنان بر یک بازار در شهر گورونیو یورش برده و ۴۳ نفر را کشتند که اکثر قربانیان تاجران محلی بودند. چند روز پیش از آن، ۱۹ نفر در یک رویداد مشابه در شهر سبون بیرنی کشته شدند.

هرچند گروه‌های تبهکار نایجریایی کدام اجندای مشخص ایدیولوژیک ندارند، اما نگرانی‌های فراوانی در خصوص نفوذ جهادیان در صفوف این گروه‌ها وجود دارد.

این گروه‌ها همواره بر مکاتب در نایجریا یورش برده و شاگردان را برای گرفتن غرامت اختطاف می‌کنند. صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان گزارش داده است که در سال روان، گروه‌های مسلح ۱۴۰۰ کودک دانش آموز را در نایجریا اختطاف کرده اند.

این در حالی است که نیروهای نایجریایی از ۱۲ سال به اینسو درگیر نبرد با شورشیان جهادی در شمالشرق آن کشور اند.

XS
SM
MD
LG