لینک های دسترسی

Breaking News

نصف گلوله‌باری‌ها در ایالات متحده ناشی از اختلافات شخصی و کاری است - گزارش


یافته‌های یک گزارش تازه در ایالات متحده امریکا نشان می‌دهد که نیمی از رویدادهای گلوله باری جمعی در این کشور به دلیل اختلافات شخصی، خانوادگی یا هم اختلافات در محیط کار رخ می‌دهد. در این گزارش آمده که با شناسایی علایم هشدار دهنده، امکان جلوگیری از وقوع این حملات وجود دارد.

اداره خدمات مخفی ایالات متحده امریکا که مسوولیت حفاظت رییس جمهور و سایر مقام‌های ارشد این کشور را بر عهده دارد، با نشر گزارشی گفته است که اختلافات شخصی، خانوادگی و اختلافات در محیط کار در نیمی از گلوله باری های دسته جمعی از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲ در داخل ایالات متحده امریکا نقش داشته است.

در این گزارش که در ۲۵ جنوری (پنجم دلو) و فقط چند روز پس از چندین مورد گلوله باری جمعی مرگبار در ایالت کالیفورنیا که در آن کم از کم ۱۸ نفر کشته شد، آمده است که مهاجمان این حملات اکثراً مرد بوده و در بیشتر موارد آنان پیشینۀ اعراض روانی و مشکلات اقتصادی داشته و یا هم دست به خشونت خانوادگی زده اند.

لینا الاتاری، مسوول مرکز ارزیابی تهدید اداره خدمات مخفی ایالات متحده امریکا می گوید که این مرکز ۱۷۳ رویداد گلوله‌باری جمعی را که در آن کم از کم سه نفر کشته یا زخمی شده باشد، از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ ثبت کرده است.

الاتاری گفت: "حدود ۷۵ در صد عاملان این حملات به دلیل نارضایتی از وضعیت شان دست به چنین کاری زدند، اما شماری انگیزه‌های ایدیولوژیکی را نیز در این حملات دخیل می‌بینید، حملاتی که در آن مهاجمان به اهداف خود به دلیل جنس، نژاد یا تعلق اهداف شان به یک گروه قومی حمله کردند و این حملات را بر اساس تیوری که خود مهاجمان به آن باور داشتند، انجام دادند."

گلوله باری جمعی در ایالات متحده امریکا اخیراً به یک امر معمول تبدیل شده است و اختلافات قانونگذاران امریکایی در زمینۀ کنترول اسلحه، سبب شده تا راه حلی برای رسیدگی به این مشکل پیدا نشود.

دموکرات ها خواستار اعمال محدودیت‌های بیشتر بر فروش و حمل سلاح در ایالات متحده امریکا اند در حالیکه جمهوری‌خواهان می گویند که برای رسیدگی به رویدادهای گلوله‌باری جمعی باید روی تداوی بیماری‌های روانی و افزایش تدابیر امنیتی تمرکز شود.

مسوول مرکز ارزیابی تهدید اداره خدمات مخفی ایالات متحده امریکا گفت که در رویداد‌های گلوله‌باری جمعی در این کشور هیچ فرد یا جامعه‌ای در امان نبوده و مهاجمان این چنین حملات محلات کار، مکاتب، مراکز مذهبی، مراکز ترانسپورتی و سایر اماکن عمومی را هدف قرار داده اند.

این مقام امریکایی افزود که عاملان حملاتی که در گزارش در مورد آنان تحقیق شده، از خود رفتارهای ویژه چون علاقه به خشونت، علاقه به عاملان رویداد‌های گذشتۀ گلوله‌باری جمعی، آوردن سلاح به مکتب و محل کار و ترساندن همکاران از خود نشان داده بودند.

الاتاری گفت: "آنچه تحقیق برای ما بیان می کند اینست که این افراد رفتارهای نگران کننده از خود نشان می‌دهند و این رفتارهای نگران کننده برای اطرافیان این افراد، بسیار واضح است".

خانم الاتاری از شهروندان امریکا خواست تا متوجه رفتارهای غیر معمول اطرافیان شان باشند و تمام راه ها و ابزار ممکن را برای نظارت از این افراد به کار گیرند.

در گزارش همچنان آمده است که در ۷۳ در صد حملات دسته جمعی بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ از اسلحه گرم استفاده شده بود و در برخی موارد مهاجمان با وجود منع شدن از داشتن سلاح گرم، به این سلاح ها دسترسی حاصل کرده بودند.

بر اساس آمار آرشیف خشونت مسلحانه از اول تا ۲۳ جنوری سال روان میلادی ۷۰ نفر در اثر خشونت مسلحانه، به شمول خودکشی، در ایالات متحده کشته و ۱۶۷ نفر دیگر زخمی شده اند.

آمار این آرشیف نشان می‌دهد که از اول جنوری ۲۰۲۲ تا ۳۱ دسمبر ۲۰۲۲ میلادی، ۴۴۱۵۴ نفر در اثر خشونت با اسلحه در سراسر ایالات متحده کشته شده اند که در این میان، بیش از ۲۰ هزار نفر در خشونت‌های گوناگون از جمله قتل و گلوله‌باری جمعی کشته شده اند و ۲۴۰۹۰ نفر با اسلحه خودکشی کرده اند.

XS
SM
MD
LG