لینک های دسترسی

Breaking News

امیدواری ایران از نتیجه‌دادن گفتگوهای صلح افغانستان


جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در دیدار با حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان ابراز امیدواری کرده است که گفتگوهای صلح افغانستان نتیجه‌ای در پی داشته باشد.

شورای امنیت ملی افغانستان روز چهارشنبه ۱۵ جنوری (۲۵ جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این دیدار مقام‌های ایران و افغانستان در حاشیه نشست رایسانا در هند انجام شده و آقای ظریف تاکید کرده است که کشورش از "پروسه صلح افغانستان حمایت می‌کند."

در این دیدار دو طرف روی تحولات اخیر در منطقه نیز بحث کرده اند و حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان امیدواری کرده است که این تنش‌ها از طریق گفتگو حل شوند.

آقای محب افزوده است: "افغانستان از پیشرفت‌ تحولات اخیر در منطقه نگران است؛ ولی با آن هم امیدوار است که این مسایل از طریق گفتگو حل گردد."

مشاور شورای امنیت ملی افغانستان همچنان افزوده که نباید این تنش‌ها روند صلح این کشور را متضرر سازد. به گفته آقای محب باید با روند صلح افغانستان در سطح منطقه همکاری صادقانه صورت بگیرد تا صلح در این کشور تامین شود.

وزیر خارجه ایران در حالی حمایت‌ کشورش را از روند گفتگوهای صلح افغانستان اعلام کرده است که پیش از این حکومت افغانستان با ابراز نگرانی گفته بود که تنش‌های اخیر میان ایران و ایالات متحدۀ امریکا، ممکن روند گفتگوهای صلح را صدمه بزند.

از سویی هم آقای محب در دیدار با عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجه اوزبیکستان گفته است که گفتگوهای صلح افغانستان زمانی به موفقیت خواهد انجامید که کشورهای منطقه از این گفتگوها حمایت کنند.

این در حالی است که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان از یک هفته به اینسو در قطر به سر می‌برد و انتظار می‌رود که در این دور مذاکرات، نمایندگان امریکا و طالبان در مورد "کاهش خشونت‌ها، آتش بس و آغاز مذاکرات بین الافغانی" صحبت کنند.

پیش از این مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده به تاریخ هفتم جنوری در یک کنفرانس خبری گفت که ایران فعالانه برای ضعیف کردن روند صلح افغانستان کار می‌کند.

او همچنان گفته بود که ایران از پیوستن به اجماع منطقوی و بین‌المللی برای صلح افغانستان خودداری کرده است.

XS
SM
MD
LG