لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: مذاکرات مستقیم، صلح دایمی را به افغانستان می‌آورد


همزمان با تلاش‌های ایالات متحده برای کشانیدن طالبان به مذاکرات مستقیم، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجه ایران برای افغانستان می‌گوید که تنها "گفتگوهای بین‌الافغانی" می‌تواند زمینه صلح دایمی را در این کشور فراهم کند.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان روز یکشنبه دوم فبروری (۱۳ دلو) از محمد ابراهیم طاهریان، نقل کرد که گفته است: "تنها گفتگوهای بین‌الافغانی باعث صلح دایمی در افغانستان شده می‌تواند و نیاز است که در این بخش توجه بیشتر صورت گیرد".

محمد ابراهیم طاهریان در دیدار با حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که کشورش خواهان روابط دولت با دولت است و از "نظام، قانون و روند صلح افغانستان به رهبری و مالکیت افغان‌ها" حمایت می‌کند.

در این دیدار حمدالله محب گفته است که افغانستان با کشورهای همسایه روابط "مستقل" دارد و کابل نیز از این کشورها توقع دارد که روابط شان را در روشنایی همین اصل پیش ببرند.

نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایران در حالی خواستار روابط دولت با دولت شده است که پیش از این حکومت افغانستان از برقراری تماس‌های ایران با گروه طالبان و نیز سفرهای نمایندگان این گروه به تهران انتقاد کرده بود.

این در حالی است که در روزهای اخیر، برخی از دپلومات‌های پیشین افغان گفته اند که پس‌لرزه‌های تنش میان واشنگتن و تهران، در افغانستان رو به افزایش است.

محمود صیقل، سفیر پیشین افغانستان در ملل متحد، هفتۀ گذشته در نشستی در کابل مدعی شد که هر دو کشور بر افغانستان فشار آورده اند تا حکومت این کشور به سود شان موضع‌گیری کند؛ اما موقف‌گیری حکومت افغانستان مناسب و خردمندانه است.

به گفتۀ وی، این تنش‌ها ممکن گفتگوهای صلح با طالبان را با تاخیر مواجه سازد و در صورتی که افغانستان به خواست‌های ایالات متحده و ایران پاسخ مثبت ندهد، احتمال دارد که روابط دوجانبه با این دو کشور به سردی بگراید.

XS
SM
MD
LG