لینک های دسترسی

Breaking News

سفر خلیلزاد به کابل و ادعای‌های بروز اختلافات در گفتگوهای صلح


زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده برای مصالحۀ افغانستان به دنبال مذاکرات با نمایندگان گروه طالبان در قطر و دیدار با مقامات پاکستانی، امروز وارد کابل شد.

یک منبع در ریاست جمهوری افغانستان روز شنبه اول فبروری (۱۲ دلو) به صدای امریکا گفت که قرار است آقای خلیلزاد بعد از ظهر امروز با رییس جمهور غنی دیدار کند و در این دیدار آقای خلیلزاد در مورد گفتگوهای اخیراش با نمایندگان طالبان در قطر، معلومات دهد.

این در حالی است که دفتر سیاسی طالبان در قطر ادعا دارد که به دلیل بروز اختلافات میان نمایندگان امریکا و این گروه، مذاکرات صلح بار دیگر با مشکل رو به رو شده است.

سهیل شاهین، سخنگوی این دفتر در قطر ادعا کرد که این اختلافات به دلیل افزایش "تلفات نظامیان افغان در اثر تشدید حملات جنگجویان این گروه در افغانستان به میان آمده است."

آقای شاهین به صدای امریکا گفت: "ما موافق استیم که در زمان امضای توافقنامه یک فضای مصوون را مساعد کنیم؛ اما امریکایی‌ها خواست‌های دیگری را مطرح کرده اند که این کار سبب ایجاد چالش سد راه مذاکرات شده است."

نمایندۀ طالبان اما در مورد این که مذاکره کنندگان امریکایی چه تقاضای‌های را مطرح کرده اند، معلومات ارایه نکرده است.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر تیم مذاکراتی امریکا را " مقصر" این اختلاف‌ها در گفتگوهای صلح دانست. آقای خلیلزاد و مقام‌های امریکایی تا اکنون در مورد این ادعای طالبان چیزی نگفته اند.

پیش از این طالبان با نشر تبصره به تاریخ ۲۳ جنوری (سوم دلو) واشنگتن را به "ضایع کردن وقت" متهم کرده و گفته اند که مذاکرات با آقای خلیلزاد روی تعریف "کاهش خشونت" به نحوی متوقف شده است.

طالبان گفته بودند که زلمی خلیلزداد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان هنوز هم از جانب حکومت افغانستان خواهان تضمین های بیشتر شده است.

کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس در افغانستان از محورهای اصلی گفتگوهای اخیر زلمی خلیلزاد با طالبان در قطر گفته شده و پیش از این ریاست جمهوری افغانستان گفته بود که طرح اساسی این حکومت برای گفتگوهای صلح، برقراری آتش‌بس است و کاهش خشونت جنبۀ عملی ندارد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری هفته گذشته گفت که هدف حکومت افغانستان، آتش‌بسی همانند برقراری آتش‌بس سه روزه است که در گذشته صورت گرفته بود.

XS
SM
MD
LG