لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت‌ موقت به معنای ایجاد فرصت برای مداخلۀ بیگانه‌ها است – محب


حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که حکومت موقت به معنای ایجاد فرصت دایمی برای مداخلۀ بیگانه‌ها در این کشور است.

آقای محب روز شنبه ۳۰ جنوری (۱۱ دلو) در صفحۀ تویتراش نگاشته است که دیگر اجازه داده نخواهدشد آجندای بیگانه‌ها در افغانستان اجرا شود.

آقای محب همچنان نوشته است که اگر طالبان بر اساس مشروعیت مردم، مشروعیت دینی تصمیم می‌گرفتند، مذاکرات صلح باید با تامین آتش‌بس ادامه می‌یافت.

او افزود: "کسانی که همزمان با مذاکرات صلح، دست از ضرب و شتم مسلمانان‌ و ضرر رساندن به جان و مال مردم بر نداشته اند، باید بدانند که ملت به ارزش‌های مردم‌سالاری و اهمیت نظام باور دارند."

روز گذشته شیر محمد عباس ستانکزی، معاون هیات مذاکره کننده طالبان در یک نشست خبری در مسکو، رییس جمهور غنی را "یگانه مانع" فرا راه صلح در افغانستان خواند و گفت که رییس جمهور غنی باید استعفای کرده و قدرت را به یک حکومت موقت انتقال دهد.

در واکنش‌ به این اظهارات آقای ستانکزی، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفت که ایجاد حکومت موقت فاقد مشروعیت بوده و منجر به خونریزی خواهد شد.

آقای غنی در یک نشست مجازی که از سوی انستیتوت پژوهشی "اسپن" برگزار شده بود با اشاره به پیامد‌های جنگ های داخلی دهه نود میلادی گفت که طرح حکومت‌های موقت در افغانستان ناکام بوده و این حکومت‌ها منجر به جنگ داخلی و خونریزی شده اند.

پیش از این، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل نیز گفته بود که ایالات متحده از ایجاد حکومت موقت در افغانستان طرف‌داری نکرده و از تشکیل آن پشتیبانی نخواهد کرد.

راس ویلسن به تاریخ ۱۳ جنوری (۲۴ جدی) در رشته پیام‌هایی در صفحۀ تویترش نگاشت "ما از دولت موقت طرف‌داری نکرده‌ایم و ایالات متحده نیز از آن طرف‌داری نمی‌کند. نتایج مذاکرات صلح افغانستان به افغان‌ها بستگی دارد و ما معتقد استم که این نتایج باید بازتاب‌دهندهٔ آرزوها و خواست مردم افغانستان باشد."

XS
SM
MD
LG