لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان به تعهدات خود مطابق توافقنامۀ صلح با امریکا عمل نکرده اند–پنتاگون


وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که گروه طالبان به تعهدات خود منبی بر کاهش خشونت‌ و قطع روابط با شبکۀ القاعده عمل نکرده و ادامۀ این وضعیت روند مذاکرات صلح را با مشکل مواجه خواهد کرد.

جان کربی، سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه ۲۸ جنوری (نهم دلو) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "بدون پابندی آن‌ها [طالبان] به رد تروریزم و توقف حملات به نیروهای امنیتی افغان و مردم افغانستان، این بسیار دشوار خواهد بود تا شاهد یک مسیر مشخص به سمت یک راه‌ حل برآمده از مذاکرات باشیم."

سخنگوی وزارت دفاع امریکا همچنان گفت که ایالات متحده به تعهدات‌اش به توافقنامۀ امریکا-طالبان پابند باقی خواهد ماند.

جان کربی دربارۀ خروج متباقی نیروهای امریکایی از افغانستان چیزی نگفت، اما تاکید کرد که ایالات متحده با شمار کنونی نیروهای خود در این کشور مشکلی ندارد.

امریکا در حال حاضر ۲۵۰۰ نیرو در افغانستان دارد و بیشتر این نیروها مصروف، آموزش و مشوره دهی به نیروهای امنیتی افغان اند.

سخنگوی وزارت دفاع امریکا همچنان گفت که این شمار نیروهای امریکایی در افغانستان برای مقابله با گروه‌های دهشت‌افگن و به ویژه گروه داعش و شبکه‌ القاعده کافی است.

ایالات متحدۀ امریکا به تاریخ ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ توافقنامۀ صلح را با طالبان امضا کرد که قطع رابطۀ طالبان با گروه‌های دهشت افگن به شمول القاعده یکی از شرایط آن است.

یکی از سخنگویان گروه طالبان در واکنش به این اظهارات پنتاگون گفته است که آنان به تمامی بندهای توافقنامۀ صلح با امریکا تعهد داشته و آن را عملی می‌کنند.

وزارت مالیۀ ایالات متحده دو روز پیش در یادداشتی به وزارت دفاع این کشور نگاشته بود که شبکۀ القاعده در جریان سال ۲۰۲۰ در کنار و زیر حفاظت طالبان، در افغانستان قوت گرفته است.

در این یادداشت آمده است که القاعده روابط خود را با گروه طالبان از طریق شبکه‌ای از مشاورین و مربیون خویش محکم‌تر کرده است؛ افرادی که در داخل صفوف طالبان جابجا شده و به آنان مشوره، رهنمود و کمک مالی فراهم می‌کنند.

این در حالی است که انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده در تماس تلیفونی با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در مورد تعهد ایالات متحده به ادامۀ مشارکت امریکا-افغانستان و روند صلح این کشور صحبت کرده است.

وزارت خارجۀ ایالات متحده روز گذشته با نشر خبرنامه‌ای گفت که آقای بلینکن حمایت قوی دپلوماتیک واشنگتن از روند صلح افغانستان و کمک به طرف‌های دخیل در مذاکره برای دست‌یافتن به تفاهم پایدار و عادلانۀ سیاسی و آتش‌بس دایمی و فراگیر را برجسته کرده است.

XS
SM
MD
LG