لینک های دسترسی

Breaking News

محب: طالبان مانع صلح اند نه غنی


مشاور شورای امنیت ملی می‌گوید که حکومت افغانستان راه را برای برقراری صلح در این کشور هموار کرده، اما طالبان صلح نمی‌خواهند و مانع این روند اند.

حمدالله محب روز شنبه ششم فبروری (۱۸ دلو) در یک کنفرانس خبری گفت: "رییس جمهور مانع صلح نیست. هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان برای انجام مذاکرات در دوحه حضور دارد. زندانیان رها شدند، هر مسوولیت که متوجه جمهوریت بود نه تنها که رییس جمهور، بلکه تمام نظام برای هموار سازی روند صلح همکاری کرده اند، کسانی که مانع صلح می‌شوند، طالبان اند، نه مذاکرات می‌کنند و نه صلح می‌خواهند."

آقای محب همچنان گفت که کشورهای منطقه نگران آیندۀ افغانستان اند و از گروه طالبان خواسته اند که به گفتگوهای صلح حاضر شوند.

'آمادگی برای جنگ با طالبان'

مسعود اندرابی، وزیر امور داخلۀ افغانستان در این کنفرانس خبری از آمادگی کامل نهادهای امنیتی و دفاعی این کشور برای جنگ در برابر طالبان خبر داد.

آقای اندرابی گفت در صورتی که طالبان به میز گفتگوهای صلح حاضر نشوند و راه جنگ را در پیش گیرند، آنان برای دفاع از افغانستان و سرکوب این گروه آمادگی‌های را روی دست گرفته اند.

آقای اندرابی افزود: "طالبان ظرفیت سقوط هیچ شهر و هیچ مرکز ولایت را ندارند. طالبان همین حالا جنگ را در قندهار شروع کرده اند، حتی افراد، سرباز و نفر ندارند که در قندهار به ضد نیروهای امنیتی بجنگند، بلکه آن‌ها از فراه و سایر ولایات افراد کمکی خواسته اند که خوش بختانه نیروهای امنیتی و دفاعی ضربات محکمی بر آن‌ها وارد کرده و تمام افرادی را که کمکی آوردند، تلف شدند."

آقای اندرابی همچنان گفت که طالبان در میدان‌های جنگ به ویژه در قندهار، هلمند و ولایات شمال افغانستان با شکست رو به رو شده و یگانه راه برای این گروه، گفتگوهای صلح است.

مشاور شورای امنیت ملی افغانستان در حالی طالبان را مانع اصلی صلح در افغانستان خواند که پیش از این شیرمحمد عباس ستانکزی، معاون هیات مذاکره کنندهٔ طالبان در مسکو گفته بود که "یگانه مانع" در برابر صلح رییس جمهور غنی است.

آقای ستانکزی همچنان گفته بود: "امروز اگر اشرف غنی از جنگ دست بردارد و بگوید که استعفا می‌کند و برای صلح قربانی می‌دهد ما حاضر استیم به مذاکره برای حکومت جدید… به همین دلیل هم مذاکره می‌کنیم."

در واکنش به این اظهارات ستانکزی، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفت که ایجاد حکومت موقت سبب خونریزی خواهد شد.

XS
SM
MD
LG