لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار ادارات استخباراتی امریکا از پیامد خروج شتابزده از افغانستان


ادارات استخباراتی ایالات متحده به حکومت به رهبری جوبایدن گفته اند که اگر قبل از خروج سربازان امریکایی از افغانستان، یک توافق تقسیم قدرت میان جناح های درگیر در آن کشور صورت نگیرد، در دو یا سه سال طالبان ممکن اکثر مناطق افغانستان را تصرف کنند.

مقامات امریکایی که نخواستند نامشان افشا شود به نیویارک تایمز گفته اند که همچو یک تصرف باالقوه، به گروه القاعده اجازه خواهد داد تا دوباره در افغانستان شکل گیرد.

رویترز گزارش می‌دهد که برخی از مقامات امریکایی متمایل به حفظ نیروی نظامی در افغانستان با استفاده از گزارش های استخباراتی، استدلال می کنند که سربازان امریکایی بایست فراتر از ضرب الاجل تعین شده در افغانستان بمانند.

قصرسفید تا کنون در این رابطه ابراز نظر نکرده است. نیویارک تایمز گفته است که ارزیابی معلومات استخباراتی سری، سال گذشته برای حکومت به رهبری ترمپ ترتیب شده بود.

این درحالیست که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده مشغول تصمیم گیری است که آیا مهلت اول ماه می را برای خروج سربازان خارجی از افغانستان براساس توافق امضا شده میان حکومت قبلی امریکا و گروه طالبان، عملی سازد یا خیر.

جو بایدن روز پنجشنبه در نخستین کنفرانس خبری‌اش در قصرسفید گفت که خروج سربازان به تاریخ اول می "دشوار" خواهد بود.

اما در عین حال تاکید کرد که فکر نمی کند ایالات متحده در سال آینده، نیروی در افغانستان داشته باشد.

گروه طالبان روز جمعه گفت که اگر براساس توافق دوحه، سربازان امریکایی به تاریخ معین از افغانستان خارج نشوند، تمام مسوولیت تداوم جنگ، کشتار و تخریبات به دوش افرادی خواهد بود که توافق را نقض کرده اند.

بر اساس توافقنامۀ دوحه امریکا-طالبان، تمام قوای خارجی باید تا اول می سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنند.

قطع رابطه با گروه‌های دهشت افگن، کاهش خشونت و پیوستن به مذاکرات صلح بین‌الافغانی از تعهدات اساسی طالبان در توافقنامۀ آن گروه با ایالات متحده است که به تاریخ ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ در شهر دوحه، پایتخت قطر امضا شد.

اما وزارت دفاع امریکا گفته است که طالبان به تعهدات شان در توافقنامه صلح با امریکا عمل نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG