لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: تصور نکنم سال آینده نیروی در افغانستان داشته باشیم 


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده برای نخستین بار امروز ۲۵ مارچ (پنجم حمل) در قصر سفید در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که قصد ندارد که نیروهای امریکایی برای مدت طولانی در افغانستان باقی بماند.

آقای بایدن یک بار دیگر تصریح کرد که بنابر "مشکلات تکتیکی" دشوار است که تا تاریخ اول ماه می این تعداد نیروها از افغانستان بیرون شوند.

با آنهم، رییس جمهور ایالات متحده افزود: "ما (افغانستان را) ترک خواهیم کرد، پرسش در اینجا است که چه زمانی."

رییس جمهور بایدن گفت که او و انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده مصروف ملاقات با متحدین امریکا که در افغانستان نیرو دارند، استند و گفت: "اگر از آنجا بیرون شویم به گونه مصوون و منظم بیرون خواهیم شد".

او افزود که مشوره‌ها با متحدین و شرکای ایالات متحده در مورد این که چگونه این امر تحقق یابد جریان دارد.

رییس جمهور ایالات متحده همچنان افزود که پروسهٔ به رهبری ملل متحد نیز به زودی آغاز میشود تا چگونگی ختم جنگ افغانستان واضح شود.

او همچنان گفت که مشوره‌ها برای رسیدگی به توافق امریکا-طالبان که توسط ادارهٔ دونالد ترمپ‌ امضا شده بود نیز جریان دارد.

طالبان این اظهارات آقای بایدن را "مبهم" خوانده و گفته اند که اگر نیروهای خارجی تا تاریخ تعین شده در توافق نامهٔ دوحه، افغانستان را ترک نکنند، مسوول ادامهٔ جنگ، مرگ و ویرانی خواهند بود.

پیش از این، گزارش‌های در مورد تمدید ماموریت نیروهای امریکایی برای شش ماه دیگر نشر شده بود، اما آقای بایدن تاریخ مشخصی را برای بیرون شدن نیروها از افغانستان ارایه نکرد.

این در حالی است که شماری از قانونگذارن امریکایی نیز خواهان عدم بیرون شدن فوری نیروهای امریکایی و بین المللی از افغانستان شده اند.

ادم کینزینگر، عضو مجلس نمایندگان کانگرس امریکا در مصاحبهٔ با صدای امریکا گفت: "من فکر می کنم نباید هیچ سو تفاهمی وجود داشته باشد که ایالات متحده و ناتو نمی خواهند برای همیشه در افغانستان بمانند. اما ما همچنین قصد نداریم آنجا را ترک کنیم و سبب متلاشی شدن آن مانند پیش از حملات "۱۱ سپتمبر" شویم."

آقای کینزینگر گفت که طالبان به تعهدات شان در توافقنامه صلح با امریکا عمل نکرده‌اند و بالای دولت و اردوی افغانستان حملات شان را جاری نگهداشته اند.

در این حال، جین شاهین، عضو مجلس سنای کانگرس ایالات متحده به صدای امریکا گفت که باید برای طالبان روشن باشد که ما آنجا را تا زمانی که آن‌ها آنچه را که در توافق نامه دوحه تعهد کرده اند انجام ندهند، ترک نمی‌کنیم.

او گفت که خروج نیروهای امریکایی و ناتو باید براساس شرایط باشد.

حکومت افغانستان می‌گوید این کشور برای مبارزه با طالبان، شورش‌گری و مواد مخدر، به حضور فزیکی سربازان امریکایی نه بلکه به حمایت مالی این کشور نیاز دارد.

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان که در گفتگویی با انستتیوت هادسن در واشنگتن صحبت می‌کرد گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان مهارت و توانایی لازم برای دفاع از این کشور را کسب کرده اند.

این در حالی است که ناتو نیز گفته است که با نیروهای امریکایی یکجا به افغانستان رفته اند و در همگاهنگی با آن در مورد خروج از آن کشور تصمیم اتخاذ خواهند کرد.

با آنهم، وزیر خارجه آلمان هشدار داد که خروج پیش از وقت نظامیان بین‌المللی از افغانستان زمینه را برای تشدید خشونت‌های طالبان فراهم کرده و سبب خواهد شد این گروه تلاش کند تا قدرت را از راه‌های نظامی بدست بیاورد.

بایدن: تصور نکنم سال آینده نیروی در افغانستان داشته باشیم
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:28 0:00

XS
SM
MD
LG