لینک های دسترسی

Breaking News

برخی جمهوریخواهان برای استیضاح ترمپ با دموکرات‌ها پیوستند


باوجودیکه دموکرات‌ها اکثریت مجلس نمایندگان را تشکیل می‌دهند و آرای کافی برای تصویب استیضاح دارند، اما تعدادی از جمهوریخواهان نیز برای استیضاح دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا به آنان پیوسته اند.

انتظار می‌رود مجلس نمایندگان ایالات متحده امروز ۱۳جنوری (۲۴جدی) در مورد استیضاح دوم بی پیشینهٔ رییس جمهور ترمپ رای‌گیری کنند.

جیمی هریرا بتلر، یکی از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان ناوقت روز سه شنبه اعلام کرد که برای استیضاح آقای ترمپ رای مثبت خواهد داد. او در بیانیه‌ای گفته است که ترمپ "علیه سوگند ریاست جمهوری خود عمل کرد. "

خانم هریرا بتلر گفت: "رییس جمهور ایالات متحده با هدف متوقف كردن انتقال مسالمت آمیز قدرت از یك اداره به ادارهٔ دیگر، شورشی را برانگیخت."

لیز چینی، عضو تیم رهبری حزب جمهوری خواه در مجلس نمایندگان در توضیح حمایت خود از استیضاح گفت: "هیچ گاهی خیانت بزرگتر از این" توسط رییس جمهور ایالات متحده انجام نشده است.

جان کتکو، ادم کینزینگر و فرد اپتون از جمله دیگر اعضای جمهوری خواه مجلس نمایندگان می‌باشند که گفته اند به استیضاح ترمپ رای مثبت می دهند.

کیوین مک‌کارتی، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و یکی از متحدان نزدیک آقای ترمپ گفت: "استیضاح در این زمان نتیجه معکوس بالای اتحاد کشور ما خواهد داشت."

در همین حال دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده روز سه شنبه هنگام بازدید از مرز ایالات متحده و مکسیکو نیز پیام مشابهی داشت.

او گفت: "این باعث خشم، تفرقه و درد فوق العاده بزرگتر می‌شود که اکثر مردم هرگز آن‌ را نخواهند فهمید، که برای ایالات متحده امریکا، به ویژه در این زمان بسیار حساس، بسیار خطرناک است".

آقای ترمپ تلاش دموکرات‌ها برای استیضاحش را "کاملا مسخره" توصیف کرد.

دموکرات‌ها، رییس جمهور ترمپ را متهم می‌کنند که در یورش هفتۀ گذشتۀ طرفداران ترمپ به مقر کانگرس ایالات متحده، رییس جمهور سبب "تحریک شورش"شده است.

این در حالی است که مجلس نمایندگان ایالات متحده ناوقت روز سه شنبه ۱۲ جنوری قطعنامه‌ای را تصویب کردند که طی آن از مایک پنس، معاون رییس جمهور ترمپ و اعضای کابینه خواسته شد که با استفاده از صلاحیت قانونی شان، دونالد ترمپ را از ریاست جمهوری برکنار کنند.

متمم ۲۵ قانون اساسی ایالات متحده به معاون رییس جمهور و اعضای کابینهٔ او صلاحیت می‌دهد تا در صورتی که رییس جمهور توانایی پیشبرد امور را نداشته باشد، او را از قدرت برکنار کنند.

ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده دیروز گفت که در حفاظت از قانون اساسی و دموکراسی، "ما با فوریت عمل خواهیم کرد" زیرا این رییس جمهور آناً قانون اساسی و دموکراسی را تهدید می‌کند.

اما حتا قبل از رای دادن مجلس به تصویب این قطعنامه آقای پنس به خانم پلوسی نامه‌ای فرستاد و گفت که او چنین کاری را انجام نخواهد داد.

آقای پنس در نامه نگاشته است: "من اعتقاد ندارم كه چنین عملی به نفع ملت ما باشد یا با قانون اساسی ما سازگار باشد. هفته گذشته، من برای اعمال قدرت فراتر از اختیارات قانون اساسی خود برای تعیین نتیجه انتخابات، موجب فشار نشدم و اکنون تسلیم تلاش‌های مجلس نمایندگان برای انجام بازی‌های سیاسی در زمانی بسیار جدی در زندگی ملت ما نخواهم شد. "

در سند اتهامات استیضاح دونالد ترمپ گفته شده است که اگر به دونالد ترمپ اجازه داده شود که به کارش ادامه دهد، او نشان داده است که منحیث یک تهدید به امنیت ملی، دموکراسی و قانون اساسی باقی خواهد ماند.

در این سند چهار صفحه‌ای آمده است که آقای ترمپ اتهام وارد کرده است که در انتخابات تقلب صورت گرفته است و بر مقامات انتخاباتی در ایالت جورجیا فشار وارد کرده است و ضمناً‌ حامیانش را ترغیب کرده است که به سوی مقر کانگرس راهپیمایی کنند و قانونگذاران را زیر فشار بگیرند تا نتیجهٔ انتخابات را تغییر دهند.

در صورت تصویب در مجلس نمایندگان، این سند به مجلس سنا ارسال شده و محکمه‌ای در آنجا دایر خواهد شد. سناتوران در این روند منحیث هیات منصفه عمل خواهند کرد و تصمیم خواهند گرفت که آیا رییس جمهور ترمپ تبریه یا محکوم شود.

تا اکنون ۲۱۸ نمایندهٔ مجلس از حزب دموکرات این سند را امضا کرده اند که اکثریت مجلس ۴۳۵ عضوی را تشکیل می‌دهد.

اگر آقای ترمپ محکوم شود، از ریاست جمهوری برکنار شده و معاون‌اش مایک پنس منحیث رییس جمهور حلف وفا داری یاد خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG